Project Goed Verpakt

Wat is er op de markt qua AGF-verpakkingen?

Tholen - Een mondige consument die plastic verpakkingen op de AGF-afdeling als problematisch ervaart, heeft geleid tot een woud aan verpakkingsmogelijkheden. Voor een avocado bestaan wel 9 verschillende verpakkingen, vonden HAS-studenten Annemiek Dekker en Jaimy Wouters.

Ze maakten in de periode september 2021 – januari 2022 een 0-meting waarvan de resultaten op heldere wijze zijn gepresenteerd op de website www.projectgoedverpakt.nl. Ook gingen de studenten terug naar de basis. Wat is eigenlijk het nut en de functie van een verpakking en keken ze naar de trends in verpakking: "Meer transparantie over de verpakking is een kans voor bedrijven", zeggen ze.


Indeling van de AGF-afdeling op www.projectgoedverpakt.nl

Meeste onverpakt product in bio-supermarkt
De studenten onderzochten zowel het aanbod aan verpakkingen op de fysieke als de online AGF-afdelingen van retailers. Waar online retailkanalen zonder fysieke winkel voornamelijk alleen het product weergeven, geven online retailkanalen met fysieke winkel veelal ook de verpakking weer. Opvallend was dat de verpakking van AGF-producten bij bezorging in 56% van de gevallen niet gelijk was aan de verpakking van het product bij de online Retail met fysieke winkel. Het meeste onverpakt product was te vinden in de biologische supermarkt.


Soorten verpakkingen in de Nederlandse retail

Omloopsnelheid speelt een rol
Een verpakking is van belang om het product te beschermen en de houdbaarheid te optimaliseren. De studenten vonden geen duidelijk verband tussen verpakkingen en het land van oorsprong of transport van het product. Verpakkingen worden volgens de wensen van de retailer verpakt in Nederland en worden afgestemd op het diverse aanbod van de supermarkt geschikt voor diverse gebruiksmomenten. Wel zien ze een verband tussen de omloopsnelheid van een supermarkt en het aantal verpakte AGF-producten op de versafdeling: bij supermarkten met een hoge omloopsnelheid is de verpakking van AGF-producten minder belangrijk.


Gevonden verpakkingsvormen bij tomaten

Kansen in transparantie
Binnen het onderzoek zijn trends in verpakking onderscheiden in mega, macro en micro-trends. Megatrends op het gebied van verpakken in de AGF-sector zijn duurzaamheid en de mondigere consument. Op het gebied van fysiek- en online shoppen zijn de megatrends gemak, gezondheid en duurzaamheid. "Uit deze megatrends volgen verschillende macro- en microtrends zoals onder andere de verschuiving van plastic naar karton. Hierbij wordt er door verpakkingsbedrijven een verschil opgemerkt tussen toegepaste- en gepercipieerde duurzaamheid. Verder is de verwachting dat het thuisbezorgen van producten en de online retailkanalen zullen groeien, voornamelijk flitsbezorgers in stedelijke gebieden. Transparantie van voedsel wordt de norm, waarbij er bij transparantie over de verpakking, de productie en het AGF-product een kans ligt voor verpakkingsbedrijven", aldus de studenten.

Voor meer informatie:
HAS
Onderwijsboulevard 221
5223 DE 's-Hertogenbosch
Stefan Hermsen (Projectleider): S.Hermsen@has.nl 
Antien Zuidberg (Project Manager): A.Zuidberg@has.nl 
www.projectgoedverpakt.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven