Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ingrid van der Bogt en Geert de Vries over de samenwerking tussen Fresh Forward en Special Fruit:

"Het was tijd om Calinda te introduceren op de markt"

In 2010 maakte Fresh Forward – gevestigd in Huissen – kennis met Special Fruit uit het Belgische Meer. De Aardbeiendag in Den Bosch was de aanleiding. Er volgden verschillende gesprekken tussen Patrick en Ben Maes. "De volgende vraag stond bovenaan op hun agenda: Wat wil de markt? Het antwoord was een lekkere Spaanse aardbei die lang houdbaar is. Calinda – of FF1201 – was op dat moment al ontwikkeld in het Spaanse veredelingsprogramma van Fresh Forward met Bert Meulenbroek als veredelaar", vertelt Geert de Vries van Special Fruit.

"Het was tijd om Calinda te introduceren op de markt. Met Special Fruit hadden we de perfecte partner. Ze zijn specialist op het vlak van jaarrond zachtfruit en waren direct geïnteresseerd en enthousiast over Calinda, het nieuwe aardbeienras. Special Fruit is nog steeds onze partner en zorgt voor de grootste omzet in Europa", aldus Ingrid van der Bogt van Fresh Forward.

In 2014 werden de eerste planten geleverd aan de telers van Special Fruit en werden alle afspraken vastgelegd in een contract. De houdbaarheid van het ras moest bovendien getest worden. Eigenaar Ben Maes en de kwaliteitsmanager van Special Fruit deden een test bij hun telers. Algaida van Freshmiel, Lucena Fruit, Fresh Cortés, Garrido en Fresh Mellizo stelden zich kandidaat. Deze telers uit het Zuid-Spaanse Huelva kregen elk een partij planten om te telen. Het fruit werd vervolgens door Special Fruit in Europa verdeeld.

De test was geslaagd en de samenwerking werd verankerd in een strategisch partnerschap. Op dit moment is het seizoen van start gegaan, een groot volume (5.500 ton) zal de komende maanden in Europa door Special Fruit worden verkocht. Zij mogen exclusief en actief aanbieden aan afnemers in Zweden en Finland. Ierland is op dit moment exclusief voor Keelings, een daar gevestigd handelsbedrijf. Naast Special Fruit zijn er nog een beperkt aantal fruithandelsbedrijven aangesloten bij de Calinda-groep. Samen met Special Fruit zorgen deze bedrijven voor een goede verdeling en een mooie verkoop bij diverse retailers, zoals bijvoorbeeld Jumbo, Superunie-leden, Aldi en Ekoplaza. Dit binnen Nederland maar ook bij retailers in heel Europa.

"Na een bezoekje vorige week aan de regio Huelva is gebleken dat we met Calinda een goede start hebben gemaakt en dat de kwaliteit top is! Onze telers doen hun uiterste best om de beste kwaliteit Calinda te telen en ze worden momenteel geholpen door de ideale weersomstandigheden", besluit Geert.

Voor meer informatie:
Ben Maes / Polina Valkanova 
Special Fruit
Ben.maes@specialfruit.be
Polina.valkanova@specialfruit.be    
www.calinda.eu
www.specialfruit.be
www.fresh-forward.nl

Publicatiedatum: