Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Meijnders, BDO:

"Self assessment biedt inzicht in vitaliteit van de organisatie en benchmark met andere bedrijven"

Tholen - Een kritische spiegel naar de organisatie, dat biedt de Self assessment Organisatievitaliteit die BDO kosteloos aanbiedt. Juist ook voor de AGF- en tuinbouwsector een must, zo stelt Industry Leader Food & Flowers Frank Meijnders.

"In deze sector is van alles gaande, denk aan de energiecrisis, het tekort aan arbeidskrachten, de hoge transportkosten en de gevolgen van de Corona-pandemie. Je kunt bijna zeggen dat er een 'perfecte storm' van negatieve componenten samenkomt. Ondernemers worden nu getest en het kaf van het koren wordt gescheiden. Juist in deze Corona-tijd bleken bedrijven met een heldere strategie het meest wendbaar, terwijl bedrijven met een verouderd verdienmodel minder vitaal bleken en het in sommige gevallen ook niet hebben overleefd. Ik ben er stellig van overtuigd dat de bedrijven die vitaal en wendbaar zijn en voldoende eigen vermogen hebben opgebouwd straks overblijven en sterker uit deze tijd komen."

Benchmark
"Al met al genoeg redenen om de organisatievitaliteit onder de loep te nemen. Hiervoor hebben we een vragenlijst opgesteld die ingaat op tien essentiële thema’s, waaronder strategie, digitale transformatie, mensen, leiderschap en duurzaamheid. Elk thema heeft tien vragen, die bedrijven in hun eigen online omgeving in kunnen vullen. Dit neemt ongeveer een uur tijd in beslag. Na het invullen ontvangen de bedrijven automatisch een rapportage over hun eigen organisatievitaliteit. Doordat we de antwoorden (anoniem) benchmarken, wordt direct ook een indruk van de relatieve performance gegeven. In de rapportage wordt helder omschreven op welke aspecten gericht aandacht nodig is, waar nog ruimte is voor verbetering en op welke punten de organisatie vitaal lijkt. Daar gaan we vervolgens het gesprek over aan."

"Tal van onderwerpen komen aan de orde, denk aan strategie, innovatie en operationele bedrijfsvoering, maar ook minder alledaagse onderwerpen zoals cybersecurity. Waar staan bedrijven voor en waar gaan ze voor? Iedereen heeft het over verduurzaming, maar weinig mensen weten het begrip handen en voeten te geven. Ook cybersecurity is zo'n ondergeschoven kindje. Veel ondernemers zijn er verre van zeker van of ze wel goed beschermd zijn en of ze de juiste back-up methodieken toepassen", stelt Frank.

Innovatie als onderdeel van de strategie
"Rond het onderwerp innovatie maak ik bij ondernemers met wie ik in gesprek ga de koppeling naar het Innovation Control Framework, een tool die we ontwikkeld hebben om ondernemers te ondersteunen in hun innovatiebeleid- en strategie. Deze inhouse-tool helpt organisaties om veel meer structuur te geven aan innovatie. Door innovatie in te bedden in de bedrijfsvoering, worden bijvoorbeeld subsidiemogelijkheden tijdig verkend, budgetten vrijgemaakt, wordt de IP-bescherming vastgelegd en worden er werkuren voor vrijgemaakt.  Zeker in de huidige tijd zien we dat bedrijven die weten te innoveren, weten te overleven. Als jij niet innoveert en de concurrent doet dat wel, dan ben je op een gegeven moment aan de beurt. Innovatie moet daarom integraal onderdeel uitmaken van je strategie en verdienmodel. Het werkt als vliegwiel voor verdere groei en maakt de organisatie flexibel."

"Feitelijk is dit assessment voor ieder type onderneming relevant. Van klein, middel tot groot, profit en non-profit, nationaal en internationaal opererend en ongeacht de sector waarin men actief is. Iedereen moet oog hebben voor zijn of haar strategie en een stip op de horizon hebben", aldus Frank. "Vroeger werd er bij een langetermijnvisie nog weleens gesproken over vijf tot tien jaar vooruit, maar ik denk dat we er inmiddels wel achter zijn gekomen dat drie tot vijf jaar vooruit kijken lang genoeg is."

"Inmiddels zijn we een maand met het assessment aan de gang en hebben we een paar honderd respondenten. Dat lijkt veel, maar als BDO met duizenden klanten in Nederland valt er nog voldoende te winnen. En hoe meer respondenten, ook in de sector Food & Flowers, hoe specifieker we de benchmark kunnen maken met als doel om organisaties gericht te ondersteunen", besluit Frank.

Aanmelden
Wilt u meer inzicht in de vitaliteit van uw organisatie? Of heeft u behoefte aan een indruk van uw relatieve performance ten opzichte van andere organisaties? Meld u dan nu aan voor het Self assessment Organisatievitaliteit via Frank Meijnders of mail naar flowersenfood@bdo.nl.

Voor meer informatie:
Frank Meijnders
BDO Accountants & Adviseurs
+31 (0)70- 338 07 93
frank.meijnders@bdo.nl 
www.bdo.nl