Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

13 nieuwe Green Key locaties in Vlaanderen

Op maandag 31 januari reikten GoodPlanet en Toerisme Vlaanderen opnieuw een flink aantal – dertien, om precies te zijn – nieuwe locaties een Green Key of Groene Sleutel uit. Green Key is een internationaal duurzaamheidslabel voor logies, evenementenlocaties, attracties en restaurants.

Consumenten gaan expliciet op zoek naar ‘groene adresjes’: volgens Booking.com wil 76% van de reizigers zeker zijn dat hun verblijfplek ook bewezen duurzaam is. Steden en gemeenten – zoals de Stad Gent en de Provincie Antwerpen, zetten duidelijk hun schouders van het duurzame toerisme door inspanningen ook financieel te steunen. Dit alles vertaalt zich in een stevige groei. In totaal zijn er nu 139 Green Key houders in Vlaanderen.


Zo’n 50 Green Key-houdersverzamelden in Technopolis in Mechelen en vernieuwden er hun Green Key of  kregen ze voor het eerst.

Extra steun voor ondernemers
Veel ondernemers zetten al stappen om hun toeristische locatie te verduurzamen. Denk aan: meer lokale producten bij het ontbijt, minder verpakkingsmateriaal en ecologische schoonmaakproducten. Steden en gemeenten ondersteunen structurele investeringen voor verduurzaming. Zo gingen de stad Gent, Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Meetjesland en Leuven al samenwerkingen aan met GoodPlanet om ondernemers financieel te ondersteunen bij het behalen van het Green Key label. De drempels voor een duurzamer toerisme zullen voor ondernemers in 2022 verder verlaagd worden met financiële ondersteuning en informatiesessies.

Camping Houtum: Groen als core business
Vic Van Eyck van Camping Houtum over het behalen van het Green Key label: “Liefde voor groen en natuur zit er eigenlijk bij ons al in van in ’t begin. Hoe kan ook anders in onze sector? Rust en groen is de core business van elke Kempense Camping. Wat eerst als een berg papierwerk leek werd erg behapbaar gemaakt dankzij de steun van TPA. Een vlot eerste contact, een leerzaam intake gesprek en enkele extra inspanningen later was het zo ver: Camping Houtum kreeg het Green Key label! We deden, soms onbewust, al erg veel inspanningen maar het extra op de kaart zetten via bio-, fairtrade- en lokale producten op onze cafékaart was zo’n extra inspanning die we zonder Green Key misschien nooit of maar beperkter zouden gedaan hebben.” 

Porta Superia in Mechelen: ecologische cocon van geluk
Kurt en Michael van Porta Superia in Mechelen: “We wilden met het behalen van een Green Key label aantonen dat ecologie en comfort wél samen kunnen gaan. Wij gaan voor niets minder dan ‘een ecologische cocon van geluk’. Onze duurzaamheid creëren we in de volledige keten: juiste lokale leveranciers, biologische en ecologische producten, eigen kippen en eitjes, zonnepanelen en een huis-batterij die voor duurzame energie zorgen… Op vlak van waterbesparing zijn we nog een stapje verder gegaan: naast de traditionele spoelbak met twee knoppen en een waterput gebruiken wij ook een uniek Wellness douchesysteem dat gebruik maakt van NASA-technologie – zo verbruiken we 65% minder! Ook de doucheproducten en de geurbeleving zijn bij ons 100% ecologisch. En we blijven continu verder zoeken naar hoe we een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame samenleving om ons verhaal en  een SUPERia beleving voor ons gasten te creëren!”

Voor meer informatie: www.green-key.be

Publicatiedatum: