Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pluck houdt biologische merken exclusief voor (bio)speciaalzaken

"Bewuste keuze om niet langer aan Jumbo te leveren"

Tholen - Een bedrijf zonder kantoor dat bewust niet zomaar aan grote retailers levert. B2B online shop Pluck werkt op geheel eigen wijze. Eind vorig jaar maakte Pluck de overname van BioCountry wereldkundig, waarmee het bio-aanbod nog verder uitgebreid is. En vanaf eind januari zijn de eerste producten van Pluck bij Udea verkrijgbaar.

Exclusief voor (bio)speciaalzaken
Pluck werkt uitsluitend business-to-business en richt zich op hotels, catering, koffiezaken en restaurants. "Uiteraard levert dit gedurende de pandemie de nodige extra uitdagingen op", vertelt oprichter Coen de Kovel. "Daarom zijn we ook gaan kijken naar speciaalzaken en biowinkels. Dit is gaandeweg verder uitgebouwd. Hierbij is het belangrijk dat we aantonen dat het producten zijn met meerwaarde. Ik vind het eigenlijk heel waardevol dat we juist vanwege de pandemie de tijd hebben gehad om in deze contacten te investeren. Ik merk dat deze winkeliers gaan voor bio-producten waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de grotere retailers. Die scheiding moet blijven en daar gaan wij ook voor. Daarom willen wij onze bio-merken speciaal voor de speciaalzaken en biowinkels houden. Zo hebben we er bewust voor gekozen om de merken van BioCountry niet langer aan Jumbo te leveren. We bouwen liever op de lange termijn met zorgvuldigheid in de biologische sector verder."

De nieuwe contacten hebben onder meer geleid tot een samenwerking met Udea, die onlangs tot stand is gekomen. "Udea heeft de knijpzakjes van MiMenu opgenomen. De samenstelling van deze producten is heel goed, ze bevatten 100% fruit. Mooi is dat deze producten hierdoor breder verkrijgbaar zijn en ook voor de foodservice." Wat Coen betreft komen er nog meer samenwerkingen als dit tot stand. "Juist in deze tijd en de komende jaren komt het nog meer neer op samenwerking. Je hebt elkaar keihard nodig. Elkaar versterken is de sleutel om verder te komen."

Foto rechts: Coen bij de MiMenu display (gemaakt door Annet Dekker). 

Geen kantoor
Pluck werkt op geheel eigen wijze, zonder kantoor. "In mijn bedrijfsopzet heb ik ervoor gekozen om vooral bij klanten te gaan zitten. Daar houden we onze teammeetings. Voor de rest werken alle collega's en ZZP'ers vanuit huis. Klanten vinden het alleen maar fantastisch als je daar een dag komt zitten, een lunch meepakt en op deze manier echt de sfeer kunt proeven. Het is heel inspirerend en de meeste plekken zijn goed bereikbaar via het openbaar vervoer. We hadden de mogelijkheid om het helemaal op onze manier aan te pakken en dit is helemaal van deze tijd."

Ondernemen vanuit eigen voorwaarden dus. "Wij willen naar tevredenheid samenwerken met onze klanten, gaan niet voor vluchtige contacten. Met het team hebben we bekeken hoe we van meerwaarde kunnen zijn. Daarom besloten we van Pluck een community te maken." Coen geeft aan dat Pluck meer merk- dan sales gestuurd te werk gaat. "Dit past bij mijn visie op samenwerken. Het zit hem niet in het eenzijdig communiceren over de beste prijs, maar het gaat om een transparant verhaal en inspelen op de wensen. Mensen zien bij ons ook wat ze betalen aan de logistieke bijdrage. Dit zorgt ervoor dat klanten slimmer bestellen. Waar ze in het verleden weleens drie keer een kleinere hoeveelheid bestelden, proberen ze dit nu vaak in één keer te doen. Ook in de shop hebben we transparante prijzen staan, waarvoor je niet ingelogd hoeft te zijn."

Marie kwam met haar opa knijpfruitjes van MiMenu kopen, ze is groot fan van 'slurpie', zoals zij het knijpfruit zelf noemt (de foto is gemaakt door Annet Dekker). 

Niet alleen bio-producten
Eind 2022 nam Pluck BioCountry over, waardoor het bio-aanbod verder uitgebreid is. "Vanuit BioCountry hebben we een mooi aantal bio-merken toegevoegd aan ons assortiment. En op basis van de contacten hieromheen overwegen we om ons aanbod nog verder uit te breiden. Omdat het om biologische producten gaat hebben we wel met een bepaald prijspunt te maken. In de foodservice moet wat dat betreft nog een hele slag gemaakt worden."

Bij Pluck zijn niet alleen bio-producten verkrijgbaar. Een bewuste keuze, zo geeft Coen aan. "Bio is een fantastische eigenschap, maar in mijn ogen niet een noodzakelijke voorwaarde voor een goed product. Het is een mooi streven. Mooi is dat je met een bio-product niet kunt sjoemelen met toevoegingen die niet helemaal juist zijn. Maar ik heb ook wel ervaring met bio-producten die kwalitatief niet beter zijn dan natuurlijke producten. Wel ben ik ervan overtuigd dat die bio-categorie verder zal gaan groeien en door ontwikkelen."

Voor meer informatie:
Coen de Kovel
Pluck
06 21707898
support@pluck.nl 
www.pluck.nl 
www.pluck.shop