Omzet biologische producten VS steeg tot 9 miljard dollar in 2021

De omzet van biologische AGF-producten groeide met 5,5 procent in 2021 in de VS en overschreed daarmee voor het eerst $ 9 miljard. Daarmee werd de jaar-op-jaar groei van conventioneel geteelde producten overtroffen in zowel omzet als volume, volgens het 2021 Organic Produce Performance Report, vrijgegeven door het Organic Produce Network en Category Partners.

Ondanks het herstel van de horeca in 2021 vertoonden de verkoop en het volume van biologische producten in de retailhandel nog steeds groei in alle vier de kwartalen van vorig jaar. De totale omzet van biologische AGF-producten voor 2021 bedroeg $ 9,2 miljard, een stijging van $ 477 miljoen ten opzichte van 2020.

De categorie biologisch zachtfruit (inclusief aardbeien, blauwe bessen, frambozen en bramen) was de uitblinker, met een omzetstijging van 14 procent en een volumestijging van 10 procent.

Verpakte salades, zachtfruit en appels waren goed voor twee derde van alle omzetgroei in 2021 ten opzichte van 2020. Ondanks de omzetstijging van biologisch zachtfruit op jaarbasis, stonden verpakte salades op nummer één in de categorie biologische AGF-producten qua totale verkoop, met een omzet van meer dan 1,5 miljard dollar.

In 2021 hadden verpakte salades nog steeds een van de hoogste biologische prijzen - $3,11/lb. ten opzichte van conventionele producten. Biologische bessen vertoonden ook aanzienlijke prijzen ten opzichte van conventionele: bramen (3,01 dollar / pond), blauwe bessen (2,18 dollar / pond), en frambozen (2,52 dollar / pond). Voor biologische bananen daarentegen bleef de prijs een van de laagste, met 0,15 $/lb.

"Hoewel er een kloof blijft bestaan in de gemiddelde retailhandelsprijs per pond tussen biologisch en conventioneel, waren de prijsstijgingen in beide categorieën vorig jaar opmerkelijk vergelijkbaar", aldus Steve Lutz, senior vice-president van Insights and Innovation bij Category Partners.


In 2021 steeg het totale volume van biologische producten met 2 procent ten opzichte van vorig jaar, een aanzienlijk beter cijfer dan het volumeverlies van 3,3 procent dat werd waargenomen bij conventionele producten. Biologische bananen vertoonden de grootste verschuiving, met 547 miljoen pounds verkocht in 2021. Bananen vertoonden een bescheiden stijging van 3,4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.


"Het is duidelijk dat de supermarktaankopen van voedsel door de consument het afgelopen jaar traditionelere aankooptrends weergaven, vergeleken met de door Covid geïnspireerde aankoopveranderingen die we in 2020 zagen", aldus Matt Seeley, CEO van Organic Produce Network.

Zachtfruit, watermeloenen en citrus waren de drijvende kracht achter de totale toename van biologische volumes in 2021. Diverse populaire biologische producten zagen volumedalingen vergeleken met het jaar ervoor, waaronder verpakte salades, aardappelen en wortelen. Biologische wortelen zagen een volumedaling van 4,4 procent, en vormden de enige top-10 biologische productcategorie die een omzetdaling ondervond (-1,3 procent) ten opzichte van 2020.

Het 2021 Organic Produce Performance Report maakte gebruik van Nielsen retail-scangegevens in de VS van januari tot en met december 2021.

Een volledige versie van dit rapport zal medio februari beschikbaar worden gesteld op de website van het Organic Produce Network.

Voor meer informatie:
Matt Seeley
Organic Produce Network 
Tel: +1 831 884 5092
Matt@organicproducenetwork.com  
www.organicproducesummit.com   


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven