Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dirk Salentin, directeur van biofruit (Duitsland):

"Thuisconsumptie zal vermoedelijk stijgen"

Bio-producten kregen tijdens de pandemie te maken met een hoge vraag en populariteit, dat kan Dirk Salentin, directeur van biofruit, bevestigen. Het bedrijf uit het Duitse Düren wijdt zich uitsluitend aan de verkoop van bio-producten. "Bio-producten zijn door corona meer in het vizier gekomen. We konden enkele nieuwe klanten voor ons winnen, omdat de consumenten er nu meer op letten wat ze kopen en in het bijzonder wat ze in hun mond stoppen." Dirk verklaart daarmee dat tijdens de grote lockdown de binnenshuisconsumptie flink toenam, aangezien de horeca gesloten bleef.


Dirk Salentin is de gepassioneerde directeur van biofruit GmbH. (Foto: biofruit)

"Dat zal na corona wel weer enigermate afnemen. Ik geloof echter niet dat deze trend weer de andere kant op zal gaan, vooral omdat veel horecabedrijven hun bedrijf al op hebben gegeven. De binnenshuisconsumptie zal vermoedelijk stijgen vergeleken bij de periode voor de pandemie. Tegelijkertijd zullen er echter ook genoeg mensen zijn die weer in oude patronen terugvallen en weer terugvallen op fastfood et cetera."

Prijsverhogingen in de logistiek van tot wel 30%
"De kosten voor karton, materialen en de prijzen in de logistiek zijn duidelijk gestegen", vertelt Dirk. "In de logistiek was er deels sprake van prijsverhogingen van tot wel 30%. Er is eigenlijk geen een sector die niet door hoge kosten getroffen is." Over het algemeen zijn er bij AGF-producten echter geen grote prijsverhogingen waar te nemen. "Aan de ene kant zijn veel producten merkbaar duurder geworden, terwijl enkele andere producten duidelijk onder de prijzen van vorig jaar verkocht worden. De handel probeert deze prijsverhogingen grotendeels weg te houden bij de consumenten."


Foto: biofruit

Bio-producten als lifestyle
"In onze online-shop hebben we randproducten zoals biologische kruidenmengsel, bio-oliën en -azijnen in het assortiment genomen, waarmee de verse bio-producten verfijnd kunnen worden. We willen het biologische versassortiment tot een lifestyle maken en verrijken met biologische premiumproducten."

De onlinehandel voor AGF-producten is in Duitsland echter nog zeer marginaal. "Het loopt hier nog wat moeilijk vergeleken bij andere landen zoals bijvoorbeeld Nederland. Er is echter zeer veel vraag naar onze verse producten. Iedere tweede vraag die aan ons gesteld wordt bij de verkoop van onze online-producten, is of we ook verse groenten en vers fruit kunnen verkopen. Maar dat is logistiek gezien in Duitsland nog niet mogelijk. Juist voor de kleinere prijssector is dat moeilijk. Het zou zich over het algemeen niet lonen."

Dirk is er wel van overtuigd dat de situatie in Duitsland ook op grotere schaal nog wat zal veranderen, waarbij hij vermoedt dat zich dat primair in grotere agglomeraties zoals Berlijn en München af zal spelen.  

Plasticvrije verpakkingen
De vraag naar plasticvrije verpakkingen of onverpakte, losse producten is in de coronapandemie weliswaar iets afgenomen, aangezien de klanten hygiëne belangrijker vonden dan verpakkingskwesties. "Bij sommige producten kan er nog niet compleet af worden gezien van het gebruik van plastic, al zouden onze klanten dat wel steeds liever zien."

Voor meer informatie:
Dirk Salentin
biofruit GmbH
Am Langen Graben 5
D-52353 Düren, Duitsland
+49 (0)2421 69 35 40
info@biofruit.de 
www.biofruit.de 

Publicatiedatum: