Australische consumenten mogen hun zegje doen over biologische etikettering

Australische consumenten die gefrustreerd zijn over misleidende claims op biologische producten, kunnen helpen de regelgeving in het land te hervormen om in de toekomst authentieke en correcte biologische productverpakkingen te garanderen.

Australië is het laatste ontwikkelde land ter wereld zonder een verplichte binnenlandse norm voor de term "biologisch" op de etikettering van producten, wat betekent dat consumenten gemakkelijk kunnen worden misleid door valselijk beschreven biologische producten.

Niki Ford, Chief Executive Officer van Australian Organic Limited (AOL), zei dat consumenten nu de macht hebben om verandering te beïnvloeden door een korte enquête in te vullen als onderdeel van de herziening door het Australische ministerie van Landbouw, Water en Milieu van het binnenlandse regelgevingskader voor de biologische industrie.

Een derde denkt misleid te zijn
"Het Australian Organic Market Report 2021 onthulde dat een derde van de consumenten die het afgelopen jaar een biologisch product hadden gekocht, meenden dat ze eerder waren misleid door biologische claims op productverpakkingen," zei mevrouw Ford.

"Dit is een alarmerend percentage. Consumenten verdienen het om bij een aankoop te weten dat het om een authentiek biologisch product gaat.

"We moedigen consumenten sterk aan om vijf of tien minuten van hun dag te nemen om hun stem te laten horen."

Volgens mevrouw Ford zou de regulering van de term "biologisch" het vertrouwen van de consument helpen vergroten, de geloofwaardigheid van de marktdeelnemers bevorderen en de hele sector economische kansen bieden op de mondiale en binnenlandse markten.

Geen gelijkwaardige norm
"Onze gecertificeerde marktdeelnemers werken bijzonder hard om gecertificeerde biologische producten op de markt te brengen, terwijl niet-gecertificeerde marktdeelnemers die beweren biologisch te zijn, chemische stoffen of praktijken kunnen gebruiken die volgens de biologische normen niet zijn toegestaan," zei ze.

"Niet-gecertificeerde marktdeelnemers die weten dat de consument een meerprijs zal betalen voor biologische merkproducten, vragen meer voor hun producten en ondermijnen zo de geloofwaardigheid van de marktdeelnemers die het wel goed doen.

"We zien ook dat onze exporteurs te maken krijgen met ongelooflijke bureaucratie en economische lasten omdat we geen gelijkwaardige binnenlandse norm hebben.

"Exporteurs moeten voldoen aan secundaire biologische normen voor elk land waarin zij handel willen drijven, waarbij elke exportregeling jaarlijks een extra bedrag kost.

"Ik dring er bij de consumenten van biologische producten op aan om onze groeiende sector van 2,6 miljard dollar te steunen en ervoor te zorgen dat we goed gepositioneerd zijn om zowel in eigen land als op exportmarkten over de hele wereld aan de vraag te voldoen.

Bron: Australian Organic


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven