Kwart Belgische consumenten eet meer lokaal sinds corona

Uit onderzoek van de FAVV blijkt dat bijna één op vier consumenten (23,6% van de respondenten) sinds de Covid-19-crisis meer lokale en/of seizoensgebonden producten eet. Een vijfde van de consumenten gaat dan weer meer winkelen in buurtwinkels (kruideniers, bakkers, slagerijen etc.), terwijl 14,2% aangeeft dat ze minder dan vroeger levensmiddelen aankopen in super- of hypermarkten. 

Het FAVV heeft van 29 september tot en met 6 oktober een onderzoek gevoerd, waarbij 629 consumenten over heel België is gevraagd naar hun consumptiegewoonten. "Voor het voedselagentschap is het van groot belang om regelmatig naar deze nieuwe trends te peilen om zo de behoeften van de consument centraal te zetten", zo stelt de FAVV.

In 2020 stelde het FAVV al vast dat consumenten zich voor hun aankopen steeds meer wenden tot de korte keten. Deze cijfers tonen aan dat de gewoontes van consumenten veranderen maar dat de consument nog steeds hetzelfde niveau van voedselveiligheid verwacht.

De consument gaat bewuster om met zijn voeding
Naast een verschuiving naar de korte keten blijkt ook dat meer consumenten bewuster omgaan met de voeding die op hun bord terechtkomt. 19,1% van de respondenten geeft aan dat ze sinds de coronapandemie meer aandacht besteden aan de oorsprong en samenstelling van de levensmiddelen. Daarnaast tracht 20,9% sinds de Covid-19-crisis gezonder te eten, kiest men vaker voor verse producten en/of bio-producten.

Bron: FAVV


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven