Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Discounters profiteren niet van corona

AH en Jumbo pakken meer markt, aandeel Superunie daalt

De twee full service supermarkten Albert Heijn en Jumbo wonnen dit tweede coronajaar marktaandeel ten koste van Superunie. De discounters konden niet profiteren. Het aandeel van Lidl bleef gelijk, het aandeel van Aldi daalde licht. Dat blijkt uit de cijfers van marktonderzoekers NielsenIQ en IRI. Kijkend naar de totale omzet in AGF ziet NielsenIQ een daling ten opzichte van 2020.

Uit de becijfering van de marktverdeling komen lichte verschillen naar voren tussen die van NielsenIQ en die van IRi. Het grote plaatje blijft hetzelfde. Albert Heijn blijft de grootste supermarkt en wist het marktaandeel uit te breiden. Een deel van de groei (0,2%) komt volgens Albert Heijn door de overname van 38 Deen-supermarkten. Jumbo is nummer 2 en stijgt minder hard in marktaandeel dan AH. Het aandeel van de bij Superunie aangesloten supermarkten daalde bijna één procent.

Na de recordgroei in 2020 is de omzet ook in 2021 op een hoog niveau gebleven, onder andere door diverse beperkende maatregelen i.v.m. Corona. Volgens de marktanalisten komt de groei bijna 2 procent hoger uit dan in recordjaar 2021. Volgens NielsenIQ is die groei vooral in de categorieen bier, tabak, batterijen, tijdschriften en kaarsen te zien. De omzet van de categorie AGF als totaal ligt lager dan in 2020, ziet NielsenIQ.
De stijging van de thuisconsumptie in 2020 heeft zich in 2021 verder doorgezet, zegt IRI. “De online verkopen waren een belangrijke drijver waren achter de groei. Bijna 60% van de totale groei komt vanuit de online verkoopkanalen van de reguliere supermarkten.”
Het belang van online is in 2021 was volgens NielsenIQ €2,4 miljard, een stijging van bijna +30% versus 2020. Thuisbezorgen is bij Albert Heijn goed geweest voor zo’n 10% van de totale omzet.

NielsenIQ verwacht dat 2022 een ’uitdagend jaar’ zal zijn. Er zal het nodige zal gebeuren in het supermarktlandschap met bijvoorbeeld de fusie van Plus en Coop. Met de oplopende inflatie oploopt lijken prijsverhogingen onvermijdelijk, zegt de marktonderzoeker. "Alhoewel de omzet positief door prijsverhogingen beïnvloed zal worden, is het de vraag of consumenten evenveel blijven kopen." IRI verwacht voor 2022 dat door de inflatie en daarmee samenhangende prijsstijgingen in supermarkten, de omzet ongeveer stabiel zal blijven, met een dalend volume.

Albert Heijn grootste winnaar marktaandeel
De marktaandelen zoals door IRI gepubliceerd, worden gemeten inclusief Hard Discount en inclusief de online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Marktleider Albert Heijn heeft in 2021 haar marktaandeel het sterkst weten te verhogen. Uiteraard wordt deze groei deels veroorzaakt door de overname van de DEEN winkels, maar het grootste gedeelte van de groei is autonoom, ziet IRI. “Jumbo weet in haar 100-jarig jubileum jaar ook verder marktaandeel te winnen. De nummer drie in de markt, de nieuwe PLUS/COOP combinatie, behaalden in 2021 gezamenlijk geen groter marktaandeel. Het marktaandeel van alle Superunie-leden gezamenlijk daalt, mede veroorzaakt door de verkoop van DEEN, maar ook Jan Linders en Dirk, beide zonder online verkoopkanaal, verliezen marktaandeel. Het marktaandeel van Hard Discount, de grote verliezer van vorig jaar door meer one-stop shopping in COVID-tijden, is weer iets hersteld en blijft stabiel dit jaar.”

Bron: IRI/NielsenIQ

 

Publicatiedatum: