Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stijging groente- en fruitconsumptie zet in 2021 door

In het tweede coronajaar nam de Nederlandse consumptie van verse groenten en fruit met 3 procent toe, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021. Gezond eten met groenten en fruit staat onverminderd in de belangstelling. Huishoudens kochten in het afgelopen jaar 3 procent meer groenten en fruit voor hun maaltijden thuis. De consumptie buitenshuis viel met 2 procent ook wat hoger uit dan een jaar eerder, maar bleef door de coronamaatregelen nog wel ver achter op het niveau van pre-corona (2019).

Sinds het begin van de coronapandemie staat gezond eten hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlander en groeide de vraag naar verse groenten en fruit. In 2020 nam de consumptie al met 4 procent toe. Consumenten gingen thuis meer aan de slag met groenten en fruit. Ook in 2021 kon er voor een deel van het jaar niet buiten de deur worden gegeten. Restaurants en catering serveerden weliswaar 2 procent meer groenten en fruit dan in 2020, maar vergeleken met 2019 was het nog ruim 40 procent minder. De verschillen tussen bedrijven in de out of home markt zijn groot. Restaurants kochten in het afgelopen jaar weer wat meer groenten en fruit dan een jaar eerder. De inkoop door cateraars viel door het vele thuiswerken zelfs nog lager uit dan in 2020.

Vraag naar gemak
Nederlanders zijn dol op gemak. Binnen de totale huishoudelijke uitgaven aan verse groenten heeft de categorie vers gesneden groenten een aandeel van 36 procent. In het kader van gemak is ook steeds vaker een verspakket in de keuken te vinden. Zo'n pakket omvat de juiste hoeveelheid ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. Het assortiment verspakketten is het afgelopen jaar flink uitgebreid met nieuwe gerechten. De Nederlandse consument omarmt de hulp en kookinspiratie die zo'n pakket biedt. In 2021 nam het aantal kopers met 7 procent toe. De verkoop groeide met 13 procent naar ruim 24 miljoen kilo. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK. Het meest gekochte verspakket is tomatensoep, gevolgd door lasagne en curry madras.

Online en lokaal
Nederlanders ervaren de voordelen van online boodschappen doen. Tijd besparen en alles in één keer bestellen vallen duidelijk in de smaak. In 2021 nam de verkoop van groenten en fruit online vergeleken met voorgaand jaar met 40 procent toe. Komkommer is de meest thuisbezorgde verse groente. Banaan staat op de eerste plek in het online boodschappenmandje van vers fruit. In 2021 werd ruim 7 procent van de totale supermarktverkoop verse groenten en fruit online besteld. Naast groei in thuisbezorging weet de consument steeds vaker de teler te vinden om lokale producten te kopen. In 2021 kochten Nederlanders 20 procent meer groenten en fruit in een kleine winkel, kraam of automaat bij de producent. Het aandeel van dit verkoopkanaal in de totale consumentenaankopen van groenten en fruit bedraagt 2 procent.

Verder belandden in 2021 vaker biologisch geteelde groenten en fruit in de boodschappenkar. Zo kochten Nederlanders 11 procent meer biologisch geteelde groenten en fruit ten opzichte van 2020, waarmee het aandeel biologisch momenteel uitkomt op 4 procent. De verkoop van biologisch fruit valt lager uit dan die van biologische groenten. Tweederde van de consumentenaankoop van biologische groenten en fruit komt voor rekening van groenten.

Publicatiedatum: