Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wouter Snippe van WeGrowOrganic:

"Voor Nederlandse bio-telers ligt in Europa een enorme exportmarkt"

Tholen - "De afzet van biologische uien is niet te vergelijken met de conventionele uienafzet. Er is veel meer sprake van langetermijn-werk", vertelt Wouter Snippe van WeGrowOrganic tijdens het Themadag Uien van Landbouwbeurs Noord en Centraal Nederland (LNCN).

De afzet van biologische uien gaat voornamelijk naar de retail. "Een klein deel gaat naar natuurvoedingswinkels of de verwerking, maar het gros is op supermarktniveau. Retailers willen zekerheid van product. Dit zorgt ervoor dat ze vroeger aan de bel trekken en afspraken willen maken voor een langere periode."

Regionaal
"Het regionaal product wordt in veel landen steeds belangrijker. Ik zag in Duitsland dat hele supermarkten vol lagen met regionale biologische producten. Hier werd ook reclame voor gemaakt. Dit is aan de ene kant een bedreiging, want zo lang het binnenlandse product verkrijgbaar is, komen de Nederlandse uien daar niet binnen", gaat de biologische teler verder.

"Aan de andere kant liggen hier voor ons kansen, aangezien er een groeiende weerstand is tegen de overzeese import. Als er geen regionaal product meer beschikbaar is, ontstaat er een voorkeur voor de Nederlands uien. Voor Nederlandse bio-telers zit hier dus een enorme exportmarkt. Je moet alleen wel laten zien dat je kunt leveren. In gesprek gaan met de klant om het verhaal van teelt tot aan levering van het product te kunnen uitleggen. Bovendien werken inkopers van retailbedrijven vaak last minute. Dit zorgt voor paniek als iets anders gaat dan verwacht. Dat vraagt flexibiliteit en snel kunnen schakelen naar de vraag. Wij hebben hierop geanticipeerd door middel van onze nieuwbouw. Zo kunnen wij altijd leveren wat van ons gevraagd wordt."

Nieuwbouw
Met de realisatie van de nieuwbouw kon WeGrowOrganic, wat zich specialiseert in uien, aardappelen en pompoenen (maar nog veel meer groenten teelt), zich gaan richten op het eindtraject van de exportmarkt. "We zagen daar meer kansen in de markt. De markt in Europa voor biologische uien is zo groot dat ik ervan overtuigd ben dat alles wat wij hier in Nederland telen verdampt als we het einde van het seizoen met 1 of 2 weken kunnen rekken."

"De biologische uien gaan natuurlijk voor een hogere prijs, waardoor er ook meer kwaliteit wordt verlangd." WeGrowOrganic teelt, sorteert, verwerkt en verpakt eigen bio uien, maar ook die van collega-telers, volledig in eigen huis zodat ze zelf controle hebben over de kwaliteit. Vanuit het nieuwgebouwde pand in Zeewolde verkopen ze dit vervolgens zelf aan afnemers door heel Europa. "Met name Oostenrijk, Duitsland, Scandinaviƫ en Engeland zijn de kartrekkers in de afzet van biologische uien."

Met de keuze voor condensdroging en een nieuwe sorteerhal, waar gekoeld kan worden gesorteerd, levert het bedrijf jaarrond biologische uien aan haar klanten. "Dat we hen voorzien tot het regionale product weer beschikbaar is, wordt ook van ons gevraagd. Het liefst doen we dit het hele jaar met Nederlandse uien. Dat kan ook grotendeels, maar we zien per land een groot verschil in hoe gekeken wordt naar de kwaliteit van het product. In Scandinaviƫ kijken ze bijvoorbeeld een stuk pragmatischer dan in Engeland, waar het product afgekeurd wordt als deze niet perfect is. Bovendien moeten we opletten dat we het product niet meer terug kunnen ontvangen, omdat de standaarden niet overeen komen. Hierdoor is hier bijvoorbeeld het risico te groot om in die laatste 3 weken van de markt nog Nederlands product te leveren."

Hiervoor heeft het bedrijf een klein gedeelte van de teelt in Egypte en Spanje. "We zien echter dat onze klant liever met Europees product werkt, waardoor we in Spanje graag willen uitbreiden. Dit zorgt ervoor dat we, zeker in een jaar als dit waarbij de Nederlandse volumes tegenvallen, altijd een plan b hebben."

Logistiek
De bekende logistieke problemen zijn voor WeGrowOrganic minder van toepassing. "We merken daar minder van, omdat de biologische uienmarkt zich voornamelijk in Europa afspeelt. Onze transportbewegingen zijn een stuk korter door middel van vrachtwagens. Ook hier zie je dat alles duurder wordt en er sprake is van een chiptekort voor vrachtwagens. Dit is echter niet te vergelijken met de conventionele uienafzet, waarbij je afhankelijk bent van onder andere containerprijzen", besluit Wouter.

Voor meer informatie
WeGrowOrganic
Dodaarsweg 45
3897 LP  Zeewolde
+31 (0) 854 879 900
info@wegroworganic.nl 
www.wegroworganic.nl