Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yogi (Yogi & Yousef): "Proeven is kopen, zien we"

Wordt verse dadel de nieuwe banaan?

De dadel: vers, zacht, zoet, gezond, je stopt ‛m gemakkelijk in de mond en is overal in te verwerken. Volgens Yogi van Yogi & Yousef heeft de dadel alles in zich om de nieuwe banaan te worden. "Het is onze missie om verse dadels binnen nu en 5 jaar in de top 5 van meest gegeten fruit te krijgen."

"Aan de dadel zelf zal dat niet liggen, 93 procent van de mensen vinden de dadel lekker zodra ze die proeven", vertelt Yogi. De uitdaging is om de vooroordelen die rondom dadels leven te ontzenuwen. Consumenten kennen de dadel hoofdzakelijk als gedroogde zuidvrucht en die heeft geen geweldig imago, om het zacht uit te drukken. "We houden heel veel proeverijen. Mensen die we aanspreken, geven in eerste instantie aan dat ze dadels niet lusten. Als je dan doorvraagt hoor je dat hun referentiekader van die taaie plakkerige harde dadels zijn, soms op zo'n plastic stokje gepresenteerd. Dat zijn gedroogde dadels, vaak ook nog gesuikerd. Heel veel mensen hebben een trauma opgelopen van zo'n ding. Die hebben niets te maken met verse dadels."

Retail aan zet
Dat maakt het tot een grote uitdaging om de dadel populair te maken, die proeverijen helpen daarbij. "Proeven is kopen, zien we. 30 procent zegt vooraf dat ze dadels lekker vinden. Als ze onze caramelzoete Dalia Sukkary dadel hebben geproefd vindt 93 procent ze lekker, dat is een waanzinnig hoog getal." De volgende stap ligt bij de retail die nog altijd de neiging heeft dadels in te delen in de categorie noten. De dadel moet juist een prominente plaats op de AGF-afdeling krijgen, als versproduct hoort die daar thuis. Yogi: "Een verse abrikoos zie je ook niet bij de gedroogde abrikozen liggen. Verse dadels worden geplukt als ze nog vol met vocht zitten en verdwijnen daarna onmiddellijk in de koelcel zodat ze hun vocht en sappigheid behouden. In de keten worden ze ook als versproduct behandeld."

De potentie voor verse dadels in het AGF-schap is enorm. Dadels zijn heel gezond en kennen een brede toepassing. Yogi: "Vroeger overleefde hele volksstammen in de Arabische woestijn op deze bijzondere vrucht. Dadels bevatten veel van de aanbevolen voedingsstoffen: vitaminen, 11 gram vezels per 100 gram en maar liefst 9 essentiële mineralen waaronder calcium, ijzer, koper, mangaan en magnesium. Het is een ideale snack én het feit dat je hem als zoetstof in allerlei gerechten kan gebruiken maakt de dadel eigenlijk minstens net zo veelzijdig als de banaan. We eten met z’n allen zo’n 19 kilo bananen per persoon per jaar. Verse dadels zijn ook een zacht zoete fruit en daar eten we 254 gram per persoon jaar van, er is dus ontzettend veel ruimte om te groeien."

Binnen dadelsoorten is er nog een enorme diversiteit qua smaak. De bekendste verse dadel is de Medjool. De Dalia Sukkary, die Yogi & Yousef in de verkoop heeft, is een heel andere ervaring. "Ik maak meestal de vergelijking met koffie. De Medjool is meer als een espresso, qua smaak redelijk scherp zoet en vrij vlezig. De Dalia Sukkary is een stuk toegankelijker: zacht met een romige caramelsmaak, net als een latte. Het is geenszins onze bedoeling om de Medjool te verdringen. We hebben deze juist hard nodig om de dadel groter te maken omdat consumentensmaken verschillen. Net als bij verschillende soorten appelen wil je mensen een keuze bieden."

Groeispurt
Dat de dadel aanslaat is evident. Yogi & Yousef groeien enorm hard. "We zijn in 2013 begonnen met 3000 kilo dadels en inmiddels gaan we naar de 1 miljoen kilo per jaar. We groeien gemiddeld 50% tot 100% per jaar. Afgelopen jaar zijn we weer ongelofelijk hard gegroeid. Naar verwachting groeien we 80% ten opzichte van vorig jaar. De groei is ongeveer 50-50 verdeeld over onze verse Dalia Sukkary dadels en de pasta, gemaakt van dadels die niet geschikt zijn voor de versmarkt. Naar de dadelpasta is ook veel vraag omdat deze geschikt is als basis voor vegandeeg. De zoetheid en textuur van onze dadelpasta maakt het gebruik van dierlijke en geraffineerde producten zoals, suiker, eieren en meel overbodig."

De verse dadels worden aan de retail geleverd in zes verschillende landen, ongeveer 50 procent onder een bio-label en 50 procent regulier. Onlangs werd een succesvolle crowdfundingactie gestart om de gehele teelt over te zetten naar biologisch waarbij binnen slechts 1,5 uur 1 miljoen euro werd opgehaald. Niet omdat de markt daarom vraagt, maar omdat Yogi & Yousef duurzaam willen opereren. “We willen zorgen voor een mooi en gezond product voor onze klanten, maar ook voor een gezonde omgeving. Gewasbeschermingsmiddelen die in de natuur terechtkomen, dat moeten we niet willen. We zijn nu zo groot dat we al onze dadeltelers om kunnen zetten op volledig biologische dadelteelt. Dat de markt daar niet per se op zit te wachten is voor ons geen issue. Als bedrijf zijn vanaf het begin een duurzame weg ingeslagen. Volgens onze laatste berekeningen zijn wij volledig CO2-neutraal. We gebruiken plantaardige plastics voor onze consumentenverpakkingen. We betalen de lokale plukkers een eerlijk loon en dragen zorg voor veilige werkomstandigheden. Al onze dadels worden in Nederland verpakt en specifiek onze snackboxen en shareboxen worden ingepakt bij een sociale werkplaats."

Al deze extra inspanningen worden netjes aan de retail uitgelegd en doorberekend, ook al hoeft het voor hen niet biologisch. "Ja, biologische teelt kost meer geld, maar we gaan het niet anders doen. Dan doen we wat 50 jaar geleden is gebeurd en ga je in een trend terechtkomen van elke keer goedkoper waardoor je de bocht gaat afsnijden. Natuurlijk kijken we ook naar wat er met verse dadels om ons heen gebeurt in de markt. We gaan echter uit van de waarde die we zelf creëren. Onze propositie is een eerlijk product, een smeuïg zachte verse dadel met romige caramelsmaak in een mooi doosje verpakt. Dat is de waarde die we bieden en dat wordt ook gewaardeerd door een groeiend aantal klanten", besluit Yogi.

Dit artikel verscheen eerder in AGF Primeur 12 (2021). Klik hier voor meer informatie over het vakblad AGF Primeur.

Voor meer informatie:
Yogi & Yousef
Overboslaan 6
2101 AM Heemstede
023 5763009
info@yogiyousef.com 
www.yogiyousef.com