Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw rapport werpt licht op Tsjechische bio-markt

Eind 2019 waren er 826 geregistreerde producenten van biologische levensmiddelen in Tsjechië, wat een stijging met 10,4% betekent ten opzichte van 2018. In de loop van 2019 werden 122 nieuwe entiteiten
geregistreerd, terwijl 44 producenten hun activiteiten stopzetten, zo blijkt uit een marktstudie van Flanders Investment en Trade over de Tsjechische bio-markt.

De totale omzet van producenten van biologische levensmiddelen bedroeg in 2019 CZK 4,478 miljard (€175,6 miljoen), een stijging met 5,8% ten opzichte van 2018. Deze omzet omvat echter ook de omzet van bedrijven die ingekochte biologische producten herverpakken in consumentenverpakkingen en de totale omzet van de "mix-entiteiten".

Wat de omzet betreft heeft de categorie ‘overige verwerkte levensmiddelen’ in 2019 opnieuw de hoogste score behaald (52%, vooral de subcategorie ‘suiker’). Dit werd gevolgd door ‘bakkerijproducten, zoetwarenproducten en andere meelproducten’ (11%), ‘melk en zuivelproducten’ (9%) en ‘fruit en groenten’
(9%).

De Tsjechische producenten exporteerden voor ongeveer CZK 2171 miljoen (€85,1 miljoen) biologische levensmiddelen naar het buitenland. De Tsjechische uitvoer van biologische levensmiddelen neemt gestaag toe en is hoofdzakelijk gericht op de EU-landen, waarbij o.m. Duitsland (CZK 782 miljoen) en Slovakije (CZK
196 miljoen) belangrijke afnemers zijn. Voor meer dan 80% van de bedrijven blijft de binnenlandse markt echter de belangrijkste afnemer.

Biologische levensmiddelen werden door de producenten het vaakst verkocht via detailhandelsketens (28%), gevolgd door gespecialiseerde winkels als natuurvoedingswinkels en biologische voedingswinkels (19%) en de groothandel (15%). 9% van de biologische voedingsproducten ging naar een andere producent. 1% van de productie werd verdeeld via onafhankelijke verkooppunten. Het aandeel van andere distributiekanalen bedroeg 26%., waaronder directe verkoop (8%), e-handel (9%), verkoop van een handelaar (3%), apotheken (2%), drogisterijen (1%) en catering (3%)

Flanders Investment en Trade laat in een nieuwe marktstudie zijn licht schijnen over de Tsjechische bio-markt. Met zijn marktstudies wil FIT Vlaamse exporteurs van diverse bio-voedingsproducten en non-alcoholische dranken een praktische inleiding te geven tot de Tsjechische landbouw en biologische levensmiddelenmarkt. Ze geven een deel van de geschiedenis, kijken naar de cijfers van de huidige markt en sommen de belangrijkste marktspelers op. 

Klik hier om het rapport te lezen

Publicatiedatum: