"Vermelding Nutri-Score niet voldoende voor aankoop gezondere voeding"

De Nutri-Score van voedingsproducten vermelden op de schaplabels in de rekken van de supermarkt volstaat niet om de consument systematisch voor gezondere voedingsproducten te doen kiezen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Sciensano.

De Nutri-Score geeft op een visuele manier aan hoe gezond een voedingsmiddel is, gebaseerd op de hoeveelheid aanwezige calorieën, totale suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente en noten. De consument kan dan de Nutri-Score voor producten binnen eenzelfde voedingscategorie op eenvoudige wijze met elkaar vergelijken. Sciensano onderzocht of de vermelding van de Nutri-Score op de schaplabels in de rekken klanten vaker voor gezondere voedingsproducten doet kiezen.

Fabrikanten zijn niet verplicht om de Nutri-Score op de verpakking van hun producten te vermelden. Delhaize vermeldt sinds mei 2019 de Nutri-Score van alle producten op de schaplabels (dus niet enkel voor de eigen merken en de producten waar de Nutri-Score al op de verpakking staat). Daardoor is de Nutri-Score van veel meer producten rechtstreeks beschikbaar voor de klant.

Onderzoek naar het aankoopgedrag van klanten bij deze retailer wijst op gemengde effecten. "Bekeken over het totale volume van alle verkochte voedingsproducten in de interventiewinkels ten opzichte van de controlewinkels, stellen we gunstige effecten vast voor Nutri-Score B en C producten en ongunstige effecten voor Nutri-Score D producten," zegt Stefanie Vandevijvere, wetenschapper bij Sciensano. "Een analyse per voedingscategorie geeft een scherper beeld: in ongeveer een derde van de onderzochte categorieën (samen goed voor 29% van de totale verkoop) zagen we dat klanten ofwel vaker producten met Nutri-Score A of B kochten, ofwel minder vaak producten met Nutri-Score D of E. Die positieve verschuivingen zagen we vooral binnen de categorieën van de groente-, fruit- en zuivelproducten en bij de zoetwaren. In andere voedingscategorieën (die samen 24% van de totale verkoop vertegenwoordigden) constateerden we eerder een verschuiving naar minder gezonde producten. Die verschuiving was het duidelijkst binnen de categorie van de brood- en bakkerijproducten. In de overige voedingscategorieën vonden we geen statistisch betekenisvolle effecten."

"De effecten die we in deze studie vonden zijn minder uitgesproken dan we hadden verwacht op basis van experimentele studies in andere landen met andere types schaplabels. We zien daarvoor enkele mogelijke verklaringen, te beginnen met de kleur van de schaplabels. Zo stond de Nutri-Score in zwart/wit aangegeven op de schaplabels, wat minder opvalt dan een label in kleur. Een tweede mogelijke verklaring is dat het hier ging om een natuurlijk experiment en niet om een geïsoleerde onderzoeksopzet waarbij de schaplabels de enige manier waren om de Nutri-Score aan te duiden of te promoten. In de winkels liepen ook andere initiatieven rond de Nutri-Score. Als je in die situatie dan specifiek gaat kijken welk effect de vermelding van de Nutri-Score op de schaplabels op het aankoopgedrag heeft, bovenop andere bestaande interventies, kan de impact mogelijk wat lager uitvallen dan wanneer het schaplabel de enige interventie was geweest", gaat Dr. Vandevijvere verder. "De studie toont in elk geval aan dat een Nutri-Score vermelding op de schaplabels op zichzelf niet genoeg is om het aankoopgedrag van de consument overtuigend te beïnvloeden. Daar is duidelijk meer voor nodig."

Klik hier voor het volledige wetenschappelijke artikel 

Bron: Sciensano


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven