Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EU geeft akkoord op nieuwe promotiecampagne biologische voeding

Bionext heeft afgelopen voorjaar, namens de Nederlandse biologische sector, een aanvraag bij de EU ingediend voor een nieuwe promotiecampagne om de vraag naar biologische producten te stimuleren. Deze aanvraag is afgelopen week met 'een zeer goede beoordeling' goedgekeurd door de EU. Dit betekent dat Bionext vanaf 1 februari 2022 onder de werktitel 'Nudging Organic' weer 3 jaar lang aan de slag mag met de promotie van biologisch in de Nederlandse markt.

Stimuleren koopgedrag biologisch
De focus in deze nieuwe campagne is het stimuleren van het koopgedrag van biologische producten. Hiervoor worden zes categoriegerichte nudgingcampagnes opzet, zowel online als in fysieke winkels. Deze nudgingcampagnes worden aangevuld met een publiekscampagne. Bij nudging wordt consumenten een onbewust duwtje in de rug gegeven om bepaalde producten te kopen. Voor een effectieve nudgingcampagne is een intensieve samenwerking met Nederlandse retailers essentieel. Want de retailketen is een belangrijk onderdeel van de noodzakelijke transitie naar een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem.

Samen met België, Zweden en Finland
Dit voorjaar kregen alle EU-landen de gelegenheid om een aanvraag in te dienen met betrekking tot de promotie van het EU-biologisch keurmerk. Bionext heeft ervoor gekozen om de aanvraag met drie andere landen in te dienen, te weten België, Zweden en Finland. Deze samenwerking zal niet alleen voor zorgen dat de landen van elkaar leren en elkaar versterken, het zal ook voor meer impact binnen de EU zorgen. De EU beoordeelt alle aanvragen op drie elementen: impact, relevantie en kwaliteit. Op impact en relevantie scoorde de aanvraag 'excellent' (22 van de 25 punten) en op kwaliteit heeft de aanvraag 'zeer goed' gescoord (42 van de 50 punten). Met die uitslag hebben Bionext en de andere 3 landen dus een officieel akkoord ontvangen op de aanvraag en kunnen de landen van start met de gezamenlijke uitrol.

Campagne komt voort uit Farm to Fork
In mei 2020 presenteerde de Europese Commissie haar Green Deal met daarin de Farm to Fork strategie. Hierin werd een forse ambitie afgegeven ten aanzien van biologische landbouw: een stijging naar 25% biologisch landbouwareaal in 2030. Voor Nederland is dit een enorme uitdaging, op dit moment ligt het biologisch areaalaandeel net boven de 4%. Om de aanbodzijde te laten groeien is het noodzakelijk de consumentenvraag naar biologisch te laten groeien. Alleen dan zal er een aantrekkelijke markt ontstaan waarbij boeren en producenten de overstap durven te maken naar biologisch.

Consumenten wíllen wel biologisch
Uit onderzoeken onder Nederlandse consumenten blijkt dat de houding van de Nederlandse consument ten opzichte van biologisch steeds positiever wordt. Dit vertaalt zich echter nog niet naar een hogere vraag: het marktaandeel biologisch stagneert al een aantal jaren rond de 3%. De consument wil dus wel duurzamere keuzes maken, maar wordt tijdens het koopproces nog te weinig gestimuleerd voor biologisch te kiezen. Dit wordt de zogenaamde 'intention-behaviour-gap' genoemd: een gat tussen de houding en intentie van de consument en zijn koopgedrag op de winkelvloer. De nieuwe campagne richt zich op het verkleinen van deze 'gap'.

Voor meer informatie: info@bionext.nl en www.bionext.nl 

 

Publicatiedatum: