Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruud van Tol over 20 jaar Mattisson Healthcare

"Gezondheid is actueler dan ooit tevoren"

Tholen - Mattisson Healthcare bestaat 20 jaar. Een mooi moment om de balans op te maken met oprichter Ruud van Tol. "Ik wilde een belevingsmerk voor gezondheid creëren. Dit is nog altijd actueel en sterker nog, misschien zelfs wel actueler dan ooit tevoren. Niet voor niets zijn we vorig jaar met bijna 50% gegroeid. De markt ontwikkelt zich duidelijk. Tegenwoordig is het heel normaal om met een gezonde lifestyle bezig te zijn. Een universele healthy lifestyle is allesomvattend en gaat verder dan alleen productniveau", vertelt Ruud.

De Incabes (Physalis Peruviana) is voor Ruud een belangrijk symbool voor hoe het allemaal begon met het verkopen van superfoods.

Het draait voor hem om voeding als basis voor de gezondheid. "Hier willen we vanuit Mattisson een wezenlijke bijdrage aan leveren en dat is iets waar ik heel trots op ben. We hebben gezonde voeding beschikbaar gemaakt en ook nog voor een betaalbare prijs. We produceren tevens voor private labels, hiermee zorgen we ervoor dat er grotere partijen beschikbaar worden voor de massa."

Ruud is trots op waar Mattisson nu staat. "Het is veel groter geworden dan ik vooraf had gedacht. Ik ben meer een creatief iemand, niet echt commercieel ingesteld. Die niet commerciële jongen heeft toch een goede positie op de markt veroverd. Mattisson is echt organisch gegroeid."

Het begon met superfoods
Mattisson vergaarde de eerste jaren vooral bekendheid vanwege het aanbod superfoods. "Ik durfde het aan om heel vroeg te investeren in superfoods, dat heeft het merk echt bekend gemaakt. Superfoods vond ik toen het beste passen bij voeding als medicijn. Superfoods maakte de voeding als basis voor je gezondheid hip. Verder heb ik overigens bewust nooit deelgenomen aan de discussie of een gojibes bijvoorbeeld gezonder is dan een broccoli."

Toen de superfoods aansloegen durfde Ruud het aan om daar op voortbordurend nieuwe dingen te gaan ontwikkelen. "Zo hebben we bijvoorbeeld meegeholpen om plantaardige proteïne op de kaart te zetten. Op een gegeven moment kreeg ik regelmatig te horen: als er iets nieuws is, heeft Mattisson het. Aanvoelen waar het heen gaat, daar draait het voor mij om."

"Gezonde voeding op de kaart gezet"
Gevraagd naar de belangrijkste verandering ten opzichte van 20 jaar geleden, zegt Ruud: "Dat is het feit dat gezonde voeding echt op de kaart is gezet. Het is inmiddels doorgesijpeld in de algehele foodmarkt. Veel bedrijven hebben een omslag gemaakt. Die hele ontwikkeling in de breedste zin is de belangrijkste verandering." Dit ziet hij in de praktijk ook duidelijk terug. "Vroeger liep je op internationale beurzen omtrent gezondheid met een paar man. Tegenwoordig is het vergelijkbaar met een drukke zaterdag in de supermarkt."

Mattisson heeft er in de loop van de jaren ook zeker concurrentie bij gekregen. Hoe kijkt Ruud hiernaar? "Soms pakt de markt jouw merk of product op en gaat ermee aan de haal. Dat zie ik vooral als een compliment." Wel kijkt hij met een zorgelijke blik naar bepaalde ontwikkelingen in de voedingssector. "In 10 jaar zijn er zo'n 10.000 diabeten bijgekomen. Vroeger waren ongezonde producten beperkt beschikbaar, nu liggen ze overal." Ruud geeft aan dat dit hem wel extra drive geeft. "Dit heeft me echt aangezet om meer producten te ontwikkelen. Ons aanbod aan supplementen willen we bijvoorbeeld steeds verder gaan uitbreiden. In mijn ogen is er altijd ruimte voor om meer mensen bekend te maken met een gezonde universele 'healthstyle'." Er komen diverse nieuwe producten aan van Mattisson, zo kan Ruud al verklappen. "We komen met een bone broth, ofwel bottenbouillon, evenals een gemberdrank en appelazijn."

Voor meer informatie:
Ruud van Tol
Mattisson Healthcare
Middenweg 16
3401 MB IJsselstein
030 6017378
ruud.vantol@mattisson.nl 
www.mattisson.nl