Consumentenvereniging vraagt btw-verlaging naar 4%

Biovoeding is drie keer zo duur als het conventionele product in Spanje

Uit het prijsonderzoek dat de Spaanse consumentenvereniging OCU in november in het tijdschrift Compra Maestra publiceerde over levensmiddelen en drogisterijartikelen, uitgevoerd in bijna twintig supermarktketens, blijkt dat de als biologisch gecertificeerde producten gemiddeld drie keer meer kosten (+216%) dan hun equivalent onder een huismerk en bijna dubbel zoveel (+77%) als het overeenkomstige merkproduct.

Prijsverschillen
De resultaten van het rapport laten ook zien dat de prijsverschillen afhankelijk zijn van de winkel waar de artikelen worden gekocht. Zo zijn de biologische producten van Lidl, Aldi en Carrefour gemiddeld 50% goedkoper dan die van Merkabio en Herbolario Navarro, twee gespecialiseerde winkels die in ruil een grotere verscheidenheid aan merken aanbieden.

Binnen de biologische ketens valt VĂ©ritas op door het brede aanbod tegen scherpere prijzen, terwijl twee van de grootste ketens in Spanje, Mercadona en Dia, nauwelijks biologische producten aanbieden, waardoor het niet mogelijk was om hun prijzen te beoordelen, aldus OCU.

De analyse heeft alleen betrekking op de als biologisch gecertificeerde producten die verkocht worden in supermarkten, maar er zijn andere alternatieven die betaalbaarder kunnen zijn, zoals duurzame producten zonder biologische certificering, zelfgemaakte producten of producten die via alternatieve kanalen worden verkocht: directe aankoop bij de producent of consumentenvereniging. "Duurzaamheid is een noodzaak, geen luxe. We hebben meer bioproducten nodig en die moeten ook betaalbaarder zijn", luidt het bij OCU.

Minder btw en etikettering
Daarom heeft OCU de Spaanse regering deze week gevraagd om een laag btw-tarief van 4% voor biologische producten om de consument aan te zetten tot een "meer ethische en duurzame" consumptie en tegelijkertijd de biodiversiteit te bevorderen. Ook Asedas en Aces, de werkgeversorganisaties van supermarkten, sturen aan op een btw-tarief van 4% voor biovoeding.

De consumentenorganisatie vraagt ook om een nieuw Europees duurzaamheidslabel dat de mate van milieuvriendelijkheid aangeeft van elk product en de mate waarin het productieproces de sociale normen respecteert. Ook voorlichtingsacties kunnen volgens de vereniging helpen om de klimaatverandering te bestrijden, zo wordt vermeld in de campagne "Spring op de groene trein" van OCU.

Bron: levante-emv.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter Instagram

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven