Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ekoplaza legt samen met Good Fish de lat hoog voor vissenwelzijn

Vandaag ondertekenen Erik Does, CEO van biologische groothandel Udea en supermarktketens Ekoplaza en Marqt, en Maud Veraar, directeur van milieuorganisatie Good Fish, uitgever van de VISwijzer, de afspraken die hun duurzame samenwerking bezegelen. Na jarenlang te hebben geworsteld met de selectie van keurmerken, die aansluiten bij haar eigen hoge normen en waarden, startte Ekoplaza in januari 2021 een onderzoek naar certificeringen, vangstmethoden, vissenwelzijn en ethiek. Dit onderzoek resulteerde in de ontwikkeling van een eigen duurzaam visinkoopbeleid. Erik Does: “Good Fish neemt de onafhankelijke toetsing van ons inkoopbeleid én onze leveranciers van wilde en kweekvis voor haar rekening.”

De omzet in de categorie vers van Ekoplaza bestond in de eerste helft van 2021 voor 41% uit biologisch vlees, 15% vis en 44% vegetarische en vegan producten. Erik Does: “Alle producten in onze winkels zijn 100% biologisch en daar zijn we trots op. De enige uitzondering die we daar op maakten waren lange tijd naast zout en water ook de producten uit de zee. En dat was lange tijd ons een doorn in het oog. Daarom hebben we het afgelopen jaar de ethische normen over hoe wij als Ekoplaza om willen gaan met dierenwelzijn, biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen vertaald naar een eigen standaard voor vissenwelzijn.”

De lat ligt hoog
Naast de bekende kleurcodes van de VISwijzer, stelt Ekoplaza aanvullende eisen aan vissenwelzijn en milieuschade, zoals bijvoorbeeld het voorkomen van spooknetten, welzijn van poetsvissen en vissen buiten het paaiseizoen. Directeur van Good Fish, Maud Veraar: “De eisen en wensen, die Ekoplaza stelt aan vissenwelzijn gaan op dit moment zover dat ze nog niet volledig toe te passen zijn omdat de visindustrie hier nog niet op ingericht is en het daarom ook niet controleerbaar is.”

Stimulans om actie te ondernemen op vissenwelzijn en zorg voor het milieu
Voortaan trekken Good Fish en Ekoplaza samen op om de visleveranciers te stimuleren actie te ondernemen en hoger te scoren op het vlak van vissenwelzijn, milieuschade, biodiversiteit, klimaat en duurzaamheid. Veraar: “Het inkoopbeleid van Ekoplaza stimuleert de niet te stoppen beweging dat duurzaamheid niet alleen meer gaat over vangsttechniek of de gezondheid van een visbestand, maar ook over het welzijn van de vis tijdens en na vangst.”

Voor meer informatie: www.ekoplaza.nl 

Publicatiedatum: