Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitse AGF - cijfers, trends en feiten

"Markt moet nog sterker bevoorraad worden met Duitse bio-producten"

Helmut Hübsch van GfK presenteerde op het Duitse groenten- en fruitcongres (DOGK) actuele cijfers en prognoses voor het jaar 2021. Terwijl de thuisconsumptie in 2020 vanwege de lockdown sterk gestegen is, nam de consumptie buitenshuis juist af. Zo lag het aandeel aan de totale omzet in de buitenshuisconsumptie in 2019 nog op 40%, terwijl dat percentage afgelopen jaar slechts 33% bedroeg. 

Het prijsniveau van de FMCG (fast moving consumer goods) zonder AGF-producten steeg met 2,9%. In de categorie AGF-producten steeg het prijsniveau buitenproportioneel met circa 1,9% ten opzichte van het voorgaande jaar, toen het veranderingspercentage op 5,3%.


Helmut Hübsch op het DOGK 2021

Verliezer: zachtfruit en winnaar: druiven
Bij vers fruit is het prijsniveau sinds 2019 licht stagnerend. Zachtfruit noemde Helmut de "grote verliezer", aangezien hun aanbod vanwege de kou en het natte weer dit jaar kleiner uitviel en er circa 7% minder zachtfruit verkocht werd. Ook het steenfruit vertoont een minus van circa 7% vanwege een gebrekkig aanbod. In z'n totaliteit viel de afzetdaling echter niet zo op.

Als vervangend producten konden druiven zich dit jaar als "winnaar" vestigen. Hierbij was er sprake van een groei van circa 17%. Citrus maakte afgelopen jaar eveneens een duidelijk groei door van bijna 10%; consumenten hebben gezondere voedingsmiddelen gekocht.

Bij (grote) supermarkten was de omzetontwikkeling bij fruit sterk, terwijl deze bij discounters wederom stagneerde. Over het algemeen scoort de discounter wat zwak ten opzichte van grote supermarkten en aanbieders van een compleet aanbod. Boerderijwinkels en vooral weekmarkten hadden vanwege het weer dit jaar eerder het nazien.

In z'n geheel grotere waardegroei bij groenten
Groenten vertoonden in z'n totaliteit grotere groeipercentages wat betreft hun waarde. Vruchtgroenten zoals tomaten stegen met zo'n 6% in waarde, paprika's met 8% en bij wortelen was er sprake van een prijsstijging van 3,60 naar 3,80 euro, wat ook aan hun toegenomen bio-kwaliteit toe te schrijven is. Bij de discounters is de waarde van groenten ook stijgend, echter niet in dezelfde mate als bij conventionele supermarkten.

"Duurzaamheid heeft niet alleen betrekking op klimaatverandering"
Helmut benadrukt dat duurzaamheid niet alleen op het klimaataspect focust, maar dat juist ook onderwerpen zoals biodiversiteit, milieu-/oceaanvervuiling en grondgebruik erbij horen. Maar ook de voeding speelt natuurlijk een bijzondere rol, bijvoorbeeld bij vegetarische producten, soja-imitaten bij melk, glazen verpakkingen bij dranken en de bio-sector in z'n geheel.

Bij biologisch fruit zijn met name twee soorten van betekenis: de banaan met een aandeel van 16,6% en citrus met een aandeel van 10,9%. Bij bio-groenten zijn het vooral kruiden met 28,4% en wortelen met 24,2%.  

Door bio-producten is een groot marktpotentieel ontstaan, desondanks ligt het aandeel aan bio-fruit uit Duitsland op slechts 1%. Veel wordt nog steeds uit het buitenland geïmporteerd. Bio-groenten komen in de winter ook eerder uit het buitenland. Volgens Helmut moet de markt nog sterker bevoorraad worden met Duitse bio-producten.


Voor meer informatie:
Helmut Hübsch
GfK SE
Sophie-Germain-Straße 3-5
90443 Nürnberg
+49 911 39-0