Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Stop tariefsverhogingen containerlijnvaart biedt ondernemers meer zekerheid"

De tariefstop is verstandig, maar er zijn meer initiatieven van containerlijnvaartrederijen nodig om de markt te herstellen, meldt evofenedex. Ondernemers krijgen zo wat meer zekerheid geboden in de markt voor containervervoer door de stop op tariefsverhogingen, maar er is nog geen sprake van een start van het herstel van de containerlijnvaart. Containerlijnvaartrederijen CMA CGM en Hapag-Lloyd hebben aangekondigd tot in ieder geval februari 2022 geen tariefsverhogingen meer door te voeren. Tarieven zijn het afgelopen jaar meer dan 700 procent gestegen en deze zijn voor veel ondernemers nauwelijks meer op te brengen. De huidige crisis is volgens evofenedex ongeëvenaard en met name mkb- en retailbedrijven worden hard geraakt.

De tariefstop heeft betrekking op de spotvrachttarieven van de containerlijnvaartrederijen, maar verdere prijsverhogingen door het opleggen van extra toeslagen zijn niet uitgesloten. Niettemin vindt evofenedex het een verstandig besluit, aangezien nieuwe tariefsverhogingen de komende maanden alweer op de loer liggen. Steeds meer ondernemers zijn genoodzaakt prijsverhogingen van hun producten door te voeren, waardoor hun concurrentiepositie, en zelfs hun voortbestaan, onder druk komen te staan. Experts waarschuwen dat de exorbitante containertarieven inflatie in de hand werken. 90 procent van de wereldhandel gaat via zeevaart. Grondstoffen en halffabricaten, voedingsmiddelen en consumentengoederen worden allemaal getroffen door de huidige crisis.

Machtsverhoudingen
Los van de hoge tarieven zuchten ondernemers al meer dan een jaar onder teruglopende betrouwbaarheid en afnemende dienstverlening van de containerlijnvaartrederijen in de markt. En ook neemt de congestie in havengebieden toe. Evofenedex heeft samen met de European Shippers’ Council (ESC) en de Global Shippers’ Alliance (GSA) veelvuldig contact op nationaal, Europees en internationaal niveau over de huidige marktverstoring bij toezichthouders, overheden en ngo’s. Hierbij gaat het vooral over de machtsverhoudingen in de huidige markt en hoe deze weer meer in balans kunnen komen. Inmiddels zijn in de Verenigde Staten verregaande onderzoeken afgekondigd naar het marktgedrag van containerlijnvaartrederijen, en ook de Europese Unie, China en Zuid-Korea doen onderzoek.

Verantwoordelijkheid containerlijnvaartrederijen
Evofenedex verwacht niet dat het besluit van de tariefstop tot een herstel van de markt naar de normale situatie zal leiden. De verwachting is dat tarieven tot het eind van 2021 op de huidige niveaus blijven en de markt op zijn vroegst vanaf Chinees Nieuwjaar (februari 2022) kan herstellen. De afgelopen kwartalen hebben de containerlijnvaartrederijen miljardenwinsten geboekt. Volgens evofenedex brengt dit voor de rederijen ook de verantwoordelijkheid met zich mee om betrouwbaarheid en kwaliteit van hun dienstverlening te herstellen. Alleen een stop op tariefsverhogingen is niet voldoende om het vertrouwen in de markt te herstellen.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: