Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Internetverkopen stijgen met 67%

Italië zet €4,6 mld aan biologische levensmiddelen af

De totale afzet van biologische levensmiddelen in Italië bedroeg in 2021 €4,6 mld, een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar. De gegevens zijn afkomstig van het Sana 2021 Observatory, bewerkt door Nomisma op basis van rechtstreekse enquêtes en op gegevensverwerking door Nielsen, AssoBio, Ismea en ICE Agency.

De consumptie thuis vertegenwoordigt met een waarde van meer dan €3,8 mld, het belangrijkste deel van de markt (+4% ten opzichte van 2020). Doordat het thuiswerken geleidelijk aan wordt afgebouwd, heeft dit positieve gevolgen voor de omzet in de horeca en andere openbare eetgelegenheden.

Uit analyses blijkt dat groenten en fruit met 46,8% het populairste segment biologische producten vormen. Deze gegevens onderstrepen hoezeer de Italianen verse biologische producten op prijs stellen.

In 2021 bedroeg de afzet van biologische producten €2,2 mld (jaar eindigend in juli - bron: Nielsen), goed voor 56% van de totale consumptie thuis, met een groei van 2% ten opzichte van 2020. Op de tweede plaats komt het netwerk van gespecialiseerde winkels, waarvan de omzet bijna €1 mld bedraagt en dat blijft groeien, met een stijging van 8% op jaarbasis.

Binnen de retail genereerde het Hyper+Super-kanaal in 2021 €1,4 mld euro met de verkoop van biologische producten (verpakt product naar gewicht - jaar eindigend in juli 2021; bron: Nielsen), met een stabiele omvang in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Het wordt gevolgd door het discountkanaal (205 miljoen euro), dat ook een sterke groei laat zien (+11%).

Maar het is vooral de e-commerce die de grootste stijging liet zien. Een plus van 67% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, met een omzet van €75 mln.