Gisteren ging de tweede editie van Organic Food Iberia van start, het grootste evenement op het Iberisch schiereiland voor professionals van de biologische sector. En als opener voor het seminarprogramma van de eerste dag werd een rondetafelgesprek gehouden met als titel "Biologische producten in het supermarktmandje". De Spaanse supermarkten toonden zich daarin voorstander van een verlaging van de btw op bio-voeding.
Zo verdedigde de voorzitter van de Vereniging van Spaanse Supermarktketens (ACES), Aurelio del Pino, "een specifieke fiscale behandeling, met een verlaging van de btw" voor biologische producten. Op deze manier zouden bio-producten kunnen concurreren met conventionele producten en dat zou helpen om de hogere productiekosten te compenseren, zo stelde de voorzitter. "Het is immers noodzakelijk om rekening te houden met de milieuvoordelen die biologische teelt biedt."
Dit voorstel werd toegejuicht door de afgevaardigden van Alcampo, Carrefour en El Corte Inglés, die het erover eens waren dat de consument betere informatie verdient over hoe een biologisch product te herkennen valt en wat het onderscheidt van de rest.
"Belastingverlaging wordt overigens al voorgesteld in het actieplan voor de ontwikkeling van biologische teelt dat de Europese Commissie op 25 maart heeft gepresenteerd", zei Del Pino.
De moderator van het gesprek, de plaatsvervangend directeur-generaal van de Dienst Voedselkwaliteitscontrole en Voedsellaboratoria van het Spaanse ministerie van Landbouw, Javier Maté, bevestigde dat zijn afdeling een studie heeft uitgevoerd over het fiscale thema in deze sector, maar hij voegde eraan toe dat een btw-verlaging uiteindelijk een beslissing van het ministerie van Financiën is.
De voorzitter van ACES zei dat Spanje Europees voortrekker is op het gebied van biologische teelt, met een areaal van meer dan twee miljoen hectare, en dat het nieuwe GLB in toenemende mate gericht zal zijn op biologische teelt.
"Dit zal voor veel telers een beslissende factor worden om met bio een winstgevender activiteit te ontplooien", vertelde hij.
Hij benadrukte dat de supermarktketens vastberaden zijn in hun voornemen om de afzet van bio-producten te promoten omdat ze zich bewust zijn van de rol die zij hebben te spelen in de transitie naar een steeds duurzamer en gezonder voedingspatroon.
Hij toonde zich ook voorstander van het verbeteren en vereenvoudigen van administratieve procedures en het ontwerpen van een institutioneel wettelijk kader dat een hefboom moet vormen voor de afzet van biologische producten.
Spanje, koploper in biologische teelt
Spanje staat wereldwijd op plaats drie wat betreft het aandeel van het bio-areaal in de totale land- en tuinbouwoppervlakte (10,24%). Enkel Australië en Argentinië doen beter. In Europa staat Spanje dus op de eerste plaats, gevolgd door Frankrijk en Italië.
Bron: efeagro.com