Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Filmmaker zoekt duurzame ondernemers voor nieuwe winkelketen

Nederland kent talloze duurzame, sociale, en lokale ondernemingen. Die moeten opboksen tegen grote winkelketens, die vol liggen met goedkope spullen waarvan we niet precies weten hoe, door wie, en onder welke omstandigheden ze zijn gemaakt. Daarom begint filmmaker Kees Brouwer zijn eigen keten: de Reaction.

Kees Brouwer voor zijn truck. Foto: DigiDaan

"De keten bestaat uit een verzameling ondernemers die bewijzen dat het anders kan. Ik wil laten zien dat er voor élk dagelijks product alternatieven bestaan die niet ten koste gaan van mens en milieu. De producten zijn er al, maar niemand weet waar te koop. Daarvoor is de Reaction'", aldus Kees. 

Wat als er een winkelketen bestond waarin geen filiaal hetzelfde was? En waarin het maken van iets moois en duurzaams belangrijker is dan het maken van winst? Zo’n soort keten moet de Reaction worden. Een keten van ondernemers, ambachtslieden, ontwerpers, kunstenaars, boeren, koks etc, die zich willen verenigen om zo een vuist te maken tegen het grootkapitaal en het niet altijd transparante assortiment van internationale winkelketens. Want, zo vindt Kees, ‘iedereen heeft recht op kwaliteit in alle opzichten.’

Kees Brouwer bij Achie's Biokazen. Foto: DigiDaan

Onder het motto van ‘wat willen we nog minder?’ reist Kees daarom het land door in zijn mental foodtruck. Op bezoek bij naar mensen die laten zien hoe je eerlijk, sociaal, transparant en met een minimale voetafdruk kunt produceren. Truien die een leven lang meegaan, biologische hazelnootpasta van Nederlandse bodem en jenever gestookt zonder carbon footprint. Het is zomaar een greep uit het Reaction-assortiment. In de documentaire Reaction volgt de VPRO Kees op zijn missie om deze gezonde keten op te richten. 

Foto: DigiDaan

Dutch Design Week
Tijdens de Dutch Design Week (16-24 oktober) in Eindhoven zal Kees met zijn Reaction-bus op het Ketelhuisplein staan. In de bus staat een grote verscheidenheid van artikelen uitgestald van wat er allemaal bij de Reacton-filialen te koop is. Denk aan prijswinnend bier en gin of heerlijke ambachtelijk geproduceerde kaas. Kees is tijdens de Dutch Design Week onderdeel van een tentoonstelling van ontwerper Arne Hendriks die gaat over content zijn met genoeg en niet altijd op zoek zijn naar meer. 

De VPRO volgt de zoektocht van Kees in de documentaire ‘Reaction’, die op 17 oktober zal worden uitgezonden. 

Duurzame ondernemers die zich herkennen in Kees’ missie en zich graag zouden aansluiten bij de Reaction kunnen zich aanmelden via deze link.

Publicatiedatum: