Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Groei in biologische kruiden beter dan verwacht”

Tholen - Het gaat goed met de verkoop van biologische kruiden. Dat consumenten bewustere en gezondere keuzes maken, draagt daar zeker aan bij. En er valt volgens Wilco Heemskerk nog veel meer uit te halen. "De zichtbaarheid en het onderscheidend vermogen in de supermarkten kan beter. Dit is ontzettend belangrijk om het bio-label van ons product te onderbouwen."

Jaarrond 100% vers gesneden biologische kruiden leveren. Dat is waar Fresh Organic Choice voor gaat. Het handelsbedrijf biedt een breed assortiment aan biologische kruiden. Deze komen vanaf het voorjaar tot het najaar van telers uit Nederland en Duitsland en in het winterseizoen veelal uit de Zuid-Europese landen Portugal, Spanje en Italië. “Biologische kruiden is onze core business. Naast bekende kruidensoorten als munt, peterselie en selderij leveren we ook speciale soorten zoals Thaise basilicum, rode basilicum en knoflook bieslook. En de kruidenmixen waaronder onze viskruidenmix en de Italiaanse mix zijn populair.”

Daarnaast leveren we ook andere biologische producten, zoals bosui, sugarsnaps, boontjes, peultjes, radijs en sla,” vertelt Wilco. Vorig jaar is het handelsbedrijf begonnen met biologische zeekraal. Dit loopt zo goed dat Fresh Organic Choice de lijn biologische zeegroenten in de toekomst verder gaat ontwikkelen met producten zoals biologische zeedille, Oysterleaf, lamsoor en eventueel andere zeegroenten. “Dit doen we in samenwerking met een partner actief in de teelt van zeegroenten. Zeegroenten zijn er nog niet in het bio-assortiment. We zoeken toch steeds naar niches waarmee we ons kunnen onderscheiden.”

'Spreiding hielp ons door de crisis'
De kruiden van Fresh Organic Choice vinden hun weg naar klanten in binnen- en buitenland. Vooral in Nederland, Duitsland, België en Scandinavië worden biologische kruiden goed verkocht en ook Frankrijk is in opkomst. “Wij leveren de kruiden veelal aan de retail, groothandel en horecaleveranciers, maar ook producenten van maaltijdboxen nemen onze kruiden af. Een brede klantenkring dus, wat zeker in coronatijd goed uitpakte. Die spreiding heeft ons door de crisis geholpen.”

Wilco is, ten tijde van het interview medio juli, blij dat de horeca inmiddels weer geopend is. “Je merkt het meteen, hoewel de vraag nog niet op het niveau is van hiervoor. Er is nu vanuit de horeca vooral vraag naar het standaard assortiment. Niches laten ze nog even links liggen. Dat is toch allemaal wat duurder. Ik verwacht dat dit over een tijdje weer wel terugkomt.”

Verse kruiden steeds populairder
Het valt hem op dat steeds meer ondernemers in de horeca aandacht hebben voor biologisch. “Consumenten vragen erom. Mensen zijn steeds bewuster bezig met wat ze kopen en wat ze eten, zeker nu ook in tijden van corona. Dit geldt ook voor de supermarkten. De groei in biologische kruiden is beter dan verwacht. Verse kruiden worden sowieso steeds populairder.”

Dit komt volgens hem ook omdat veel mensen in het afgelopen jaar meer en uitgebreider zelf thuis zijn gaan koken, toen de horeca dicht was. Daarnaast maken steeds meer consumenten gebruik van maaltijdboxen, die vrijwel altijd verse kruiden bevatten. “Als het gerecht in de smaak valt, maken mensen het zelf nog eens na. Ze raken zodoende vaker geïnspireerd met andere smaken en combinaties.”

“We merken dat de kennis over kruiden toeneemt, maar er valt nog genoeg te leren over het gebruik en de toepassingen van kruiden. Daarin ligt een rol voor ons, door onze klanten hierover te informeren en hen van inspiratie te blijven voorzien. Verse kruiden zijn natuurlijke smaakmakers én dragen bij aan een gezonde leefstijl. Kruiden zijn niet alleen lekker, maar ook gezond, want ze bevatten onder andere vitaminen, essentiële mineralen, antioxidanten en vezels.”

Groter bereik door overname
Begin 2021 is Fresh Organic Choice overgenomen door Organto, leverancier van verse en bewerkte biologische groenten en fruit. Een samenwerking die door beide partijen met enthousiasme is ontvangen. “Wat bedrijfsvoering betreft is er voor ons niet veel veranderd,” laat de kruidenhandelaar weten. “Wel is ons team groter geworden en de klantenkring breder. We maken nu deel uit van een totaalleverancier in biologische groenten en fruit. Dit heeft voor ons aan de afzetkant veel voordelen. Zo is de reikwijdte van retailklanten vergroot. Door onze krachten te bundelen, zal onze categorie in verse kruiden en smaakmakers de komende jaren nog verder groeien. Daarvan zijn we overtuigd.”

Dit betekent ook dat de kruiden van Fresh Organic Choice nu ook onder het merk I AM Organic in de schappen zullen liggen. De kruiden worden doorgaans onder private label verkocht en onder het eigen label Fresh Organic Choice. “I AM Organic draagt bij aan de zichtbaarheid van biologische kruiden. We zijn er als Organto groep mee bezig om meer bewustwording te creëren. De informatie die nu op het label staat, is vaak nog te algemeen. Als we consumenten ervan willen overtuigen om voor biologisch te gaan, is er meer nodig. Vanuit de positionering 'Eat The World Better' ontwikkelt Organto dit merk, of eigenlijk meer een community. Wij geloven in Less Packaging, More Communication en inspireren en informeren consumenten via een QR-code in een digitale experience over de smaak en kwaliteit van onze biologische producten. In deze digitale ervaring laten we 100% transparant zien waar een product vandaan komt, wie het heeft geteeld, hoe we het verpakken (alleen als dat vanuit smaak, houdbaarheid, veiligheid of duurzaamheid iets toevoegt) en hoe we het bij de consument brengen. Dit alles met een CO2-neutrale voetafdruk en een eerlijke prijs voor alle partijen in de keten. Door transparant en met beleving te communiceren begrijpen consumenten waar de meerprijs voor biologische producten vandaan komt. Hier willen wij de komende jaren sterk op inzetten.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 7-8, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Wilco Heemskerk
Fresh Organic Choice
wilcoheemskerk@forc.eu 
www.freshorganicchoice.nl