Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voor Lidl’s anti-verspillingsprojecten staan klanten ’s ochtend in de rij

8,5 miljoen Verspil-me-nietjes en 700.000 Too Good To Go AGF-boxen gered

Tholen - Lof vanuit de anti-voedselverspillingshoek voor Lidl die afgelopen jaar 8,5 miljoen Verspil-me-nietjes en 700.000 To Good To Go boxen met AGF heeft gered van de vergister. Dat bleek tijdens het digitale rondetafel event dat Lidl voorafgaande aan de Verspillingvrije week organiseerde met een aantal stakeholders. “Als kostenbewuste en efficiënte organisatie houden wij niet van verspilling”, zei Renee Bijvoets, Duurzaamheidsmanager bij Lidl Nederland.


Renee Bijvoets, Duurzaamheidsmanager bij Lidl Nederland

Sinds een jaar verkoop Lidl verse producten op de laatste houdbaarheidsdatum als Verspil-me-nietjes voor €0,25 en stelt To Good to Go boxen samen van 2 kilo AGF voor € 2,99. Hiervan gingen respectievelijk 8,5 miljoen en 700.000 keer over de toonbank en kwamen zo terecht bij de consument in plaats van de vergister. De kopers van To Good to Go AGF-boxen van Lidl hebben zich zelfs verenigd tot een online community waar gebruikers tips en trucs uitdelen. Voor de Verspil-me-nietjes staan klanten ’s ochtends in de rij. “Deze resultaten

Toine Timmermans, directeur bij Stichting Samen tegen Voedselverspilling: "Gemiddeld komt 1,7% van het voedsel dat alle supermarkten aanbieden in de afvalstroom terecht, zo’n 200 duizend ton per jaar. Dit is een niet onbelangrijk deel van de 1,7 tot 2,5 miljard kilo die jaarlijks in Nederland wordt verspild." De projecten van Lidl zijn volgens hem een heel effectieve manier om veel van dergelijke producten een goede bestemming te geven en verspilling te voorkomen.


Toine Timmermans, directeur bij Stichting Samen tegen Voedselverspilling

Verspil-me-nietjes worden via de Lidl-winkels verkocht, de To Good To Go boxen kunnen consumenten via de app bestellen en ophalen in de winkel. Er is niet één oplossing om voedselverspilling tegen te gaan. Door die combinatie kan er meer voedsel worden gered, benadrukte Lars Haagsman van Too Good To Go.


Lars Haagsman van Too Good To Go

Ook werkt Lidl sinds 2013 intensief samen met Voedselbanken Nederland om groenten en fruit te doneren. Verspil-me-nietjes en de boxen gaan niet ten kosten van de donaties van Lidl aan de Voedselbanken van Nederland waar zij sinds 2013 mee samenwerken. “We blijven wekelijks groenten en fruit doneren. Afgelopen jaar hebben we 250 duizend kilo gedoneerd, het jaar daarvoor 200 duizend kilo”, aldus Renee.

Het tegengaan van voedselverspilling moet op meerder plekken in de keten aangepakt worden. Naast het verbeteren van interne processen, zoek Lidl samenwerking in de keten om voedselverspilling tegen te gaan. Ze gaat in gesprek met leveranciers en geeft voorlichting aan de consument. “Een pruimenoogst kan bijvoorbeeld heel anders uitvallen dan gepland. Wanneer een teler bijvoorbeeld meer pruimen heeft, plannen wij een actie in om pruimen te verkopen. Een ander mooi voorbeeld is onze tomatenpastasaus die wordt gemaakt van tomaten die anders verspild zouden worden bij onze leveranciers.” Ook werkt Lidl in samenwerking met Kipster en Universiteit Wageningen aan het terugbrengen van voedselreststromen in de voedselketen om tot een circulair systeem te komen en zo de CO2-uitstoot en het gebruik van grondstoffen te verminderen. Richting consument zijn deelt Lidl tips om voedselverspilling tegen te gaan via de website www.verspilmijniet.nl

Lidl wil in 2030 voedselverspillingsvrij zijn, maar hoopt dat al eerder te bereiken. De resultaten van het afgelopen jaar zijn veel belovend omdat het tegengaan zowel bij consumenten als bij medewerkers op de winkelvloer sterk leeft. Renee: “We blijven onze medewerkers enthousiasmeren om boxen te vullen en producten af te stickeren zodat deze projecten blijven leven en we stappen kunnen blijven zetten.”