Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Berrico FoodCompany viert twintigjarig jubileum

"In bio hebben we onszelf gevonden"

Tholen - In twintig jaar tijd is de bekendheid en populariteit van de cranberry in Nederland flink gestegen. Vinden we de gedroogde cranberry nu in koekjes, chocolade en ontbijtgranen, dat was twee decennia geleden wel anders, vertelt sales director Gregory Ford. "Op de eerste beurzen moesten we het verschil tussen een rozijn en een cranberry uitleggen."

Te vroeg
Precies twee decennia geleden startten Renno, Foekje, Bert-Jan en Rosita met Berrico FoodCompany. Alle vier waren ze toe aan een nieuw avontuur en de wens ontstond om bezig te zijn met voeding en gezondheid. Ze kwamen uit bij de gedroogde cranberry van de Canadese leverancier Fruit d'Or en besloten die als snackalternatief op de markt te zetten onder de naam Fruxl’s. Maar het was nog te vroeg, de markt bleek er nog niet klaar voor. 

Links Renno en Foekje van Dijk. Rechts Rosita Chang en Bert-Jan Bakker.

"Te weinig mensen wisten wat een cranberry was", legt Gregory uit. "In de eerste vijf jaar moesten we op beurzen het verschil tussen cranberries en rozijnen uitleggen. Daarnaast was de range misschien ook te beperkt om het als retailmerk in de markt te zetten."

Hoewel het met Fruxl's niet lukte, was er wel een voorraad cranberries in Nederland. Die vonden hun bestemming bij afpakkers en notenboeren. "Zo werden ze toch als snack verkocht, maar dan als toevoeging in een notenmix. Later, toen meer mensen cranberries durfden te kopen, gingen de cranberries van mix naar monopack. Ook koekfabrikanten en chocolademakers begonnen cranberries te verwerken in hun producten. Inmiddels zijn we van 1 naar 34 referenties in de supermarkt gegaan. Je vindt onze producten in het biologische schap en tussen de chocoladerepen bij de kassa. Als snackalternatief. Daarmee zijn we nu op het punt gekomen waar we twintig jaar geleden met Fruxl’s begonnen. Ik denk dat het goed is dat we zijn weggebleven van de commodity en in plaats daarvan hebben gefocust op biologische producten. In bio hebben we onszelf gevonden."

Zolderkamer
Naarmate de gedroogde cranberry in Nederland meer voet aan de grond begon te krijgen, groeide ook het bedrijf. Berrico FoodCompany verhuisde van een zolderkamer in Lelystad naar een pand op het industrieterrein. Later verkaste het bedrijf naar een groter pand. Ook het team groeide. Het telt inmiddels zo'n 25 werknemers. Er is een kwaliteitsafdeling, een verkoopteam, een serviceafdeling en een managementteam waarin alle skills vertegenwoordigd zijn. Zelf is Gregory tien jaar onderdeel van het team. "Het familiegevoel is altijd gebleven."

Zonder toegevoegde suiker
Wat betreft de gedroogde cranberries staat de ontwikkeling ook niet stil. "Als je werkt met gedroogd fruit heb je verschillende opties. Je kan het krijgen als gevriesdroogd of luchtgedroogd, maar als je het fruit een lange tht wilt geven, verandert de textuur. Het is altijd ons doel geweest om een zachte structuur voor lange tijd te behouden." Daarvoor gebruikt Berrico FoodCompany infusietechnologie. Dat begon door suiker toe te voegen en later door de cranberries te infuseren met appelsap. "Sinds een paar jaar zijn we bezig met de volgende stap. We voegen vezels toe in plaats van suikers of sap. Daarmee kunnen we de markt nieuwe mogelijkheden bieden. Het product gaat van nutriscore C naar A en wordt interessant voor consumenten die toegevoegde suikers vermijden."

Samen groot geworden
Gedurende twintig jaar werkte Berrico nauw samen met het Canadese Fruit d'Or. Berrico FoodCompany doet de marketing en distributie in Europa en Fruit d'Or doet het daar buiten. "We zijn samen groot geworden. De laatste jaren hebben we ons gericht op het vergroten van het biologische teeltareaal. Het duurt drie jaar voordat een cranberryteler omgeschakeld is naar biologisch, dus we moeten ver van tevoren onze visie bepalen. Het is belangrijk dat we niet alleen de consument enthousiasmeren, we moeten ook zorgen dat de telers er klaar voor zijn."

Fruitpoeders en proteïne
Wie de website van Berrico bezoekt, vindt daar niet alleen gedroogde cranberries, hoewel dat nog wel de hoofdmoot van het bedrijf is. Naast de cranberries is er een breed portfolio van bessoorten, zaden en andere gedroogde fruitsoorten. Onder de naam Berryceuticals biedt het bedrijf uit Lelystad biologische fruitpoeders aan voor de nutraceutical en supplementen industrie.

Nieuwste toevoeging is het merk Plamino. Daarmee zet Berrico sinds enkele weken plantaardige eiwitten op de markt. "In haar zoektocht naar superfood is Rosita bij hennepzaad uitgekomen. We zijn met Berrico FoodCompany de grootste importeur van biologisch gepeld hennepzaad in Europa", vertelt Gregory. "Hennepzaad is heel veelzijdig. Je kunt het pellen en gebruiken als nootalternatief en je kunt er olie uit persen. Wat je dan overhoudt ging voorheen naar de diervoedingsindustrie, maar inmiddels is er veel belangstelling voor. Daar kun je namelijk plantaardige proteïne uit halen. Het is leuk om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van een product. Zo kunnen we afval reduceren en werken aan een circulaire economie."

Voor meer informatie:
Gregory Ford
Berrico FoodCompany B.V.
Dokweg 1
8243 PT Lelystad
+31 (0)320 266 055
gregory@berricofood.com
www.berricofood.com