Erik Does: "We nemen de tijd voor de verdere ombouw in België"

Nieuwe winkelformule Ekoplaza slaat goed aan

Tholen - Never a dull moment. Dit gaat momenteel zeker op voor Ekoplaza. In een aantal winkels is de nieuwste vorm van de bio-supermarktformule inmiddels te zien, waarbij de focus meer op de verscategorieën ligt. Ook Belgische consumenten maken kennis met de Ekoplaza-formule nu twee Origin'O vestigingen omgebouwd zijn. En in winkelcentrum De Gaard in Utrecht opent later dit jaar nog een nieuwe Ekoplaza. Dit is nog niet alles: achter de schermen wordt de laatste hand gelegd aan een loyaliteitsprogramma.

Erik Does

Eerste Ekoplaza's in België
Twee van de Origin'O-vestigingen zijn inmiddels omgebouwd naar de Ekoplaza-formule, die in Alsemberg en Berchem. "In navolging van de winkels in Nederland zijn ook de kassa's van 10 Origin'O-filialen over op het kassasysteem van Valk Solutions. Hiermee is de basis voor omnichannel gelegd. Extra voordeel is dat Valk is gekoppeld aan ons automatisch bestelsysteem van Slimstock waarmee we in Nederland al een aantal jaar ervaring hebben. Dit geeft zekerheid en veel snelheid", aldus Erik, die aangeeft te verwachten dat de andere franchisers in België stapsgewijs zullen volgen. "We nemen de tijd voor de verdere ombouw in België, waarbij we vanuit Nederland het Belgische team ondersteunen. We hopen ook zeker nog andere winkeliers te kunnen gaan overtuigen van ons concept."

Versplein in Ekoplaza Berchem

Volgens Erik was de implementatie van het kassasysteem net even anders. "Het is fijn dat we in onze Benelux organisatie ook kennis hebben van de Belgische markt. In België werken ze met Maaltijd- en Ecocheques en moeten we rekening houden met meertaligheid. De benodigde wijzigingen zijn in goede samenwerking tussen de teams in beide landen geregeld en het is heel fijn dat dit allemaal is uitgerold. In totaal zijn nu 100 winkels in Nederland en België op onze versie van Valk Solutions aangesloten. Hiermee kunnen we samen de kosten dragen en door ontwikkelen in de gewenste omnichannel."

Koeling met verse maaltijden in Ekoplaza Berchem

Nieuwste formule
Berchem is omgebouwd tot een Ekoplaza versmarkt met heldere communicatie over de productgroepen. Deze nieuwste vorm van de bio-supermarktformule was voor het eerst te zien bij Ekoplaza Amstelveen die op 5 mei 2021 opende. Erik is erg blij met de positieve reacties op de nieuwste vorm van de winkelformule. "Dit concept slaat echt goed aan, mede dankzij mooie productontwikkelingen en duidelijker winkelrouting. De winkels in de nieuwste vorm laten hele mooie getallen zien. Halverwege september organiseren we onze franchisedag. We hopen dat de cijfers ook andere franchise-ondernemers overtuigen, zodat we de formule in meer winkels uit kunnen gaan rollen. De formule ontzorgt en biedt ondernemers nog meer de kans beleving voor de consument te creëren. De grotere hoeveelheid versproducten geeft echt toegevoegde waarde. In de verscategorieën met meer aandacht voor lekker, authentiek en gemakkelijk gebeurt over het algemeen het meest."

Ekoplaza Heerhugowaard

Nieuwe Ekoplaza in winkelcentrum De Gaard
Begin juli opende Ekoplaza een nieuwe winkel in Rotterdam. Later dit jaar komt er nog eentje bij in Utrecht. "Deze winkel komt in een winkelcentrum De Gaard. Ook hierin komt de focus op de verscategorieën te liggen, waarbij de winkel minder complex is en op een leukere manier onze kernwaarden laat zien."

Loyaliteitsprogramma
In november start Ekoplaza met een loyaliteitsprogramma. "Als klant krijg je straks punten voor al je boodschappen. On- en offline zullen je aankopen en je punten overzichtelijk in je eigen profiel komen te staan." Erik is blij dat spoedig duidelijker wordt waarom al kassa's moesten worden omgebouwd. Dat de winkels makkelijker de click-and-collect bestellingen kunnen afhandelen en de klant beter herkend zal worden. In november gaat de nieuwe website live en daar heb ik alle vertrouwen in. Met ons loyaliteitsprogramma kunnen we consumenten dichterbij halen en een grotere betrokkenheid creëren. Na de livegang kunnen we het verder gaan finetunen en zullen er ongetwijfeld nog veel ideeën ontstaan die op dit fundament mogelijk worden. Uiteraard is de nieuwe website volledig in de nieuwste stijl. We realiseren zo door de gehele customer journey een fantastische eenduidige uitstraling wat ons merk Ekoplaza ten goede zal komen."

Een ander deel van de winkel in Heerhugowaard

Groei zet door
In mei keerde Ekoplaza terug op tv met de campagne 'Terug naar beter'. "Deze tv-reclame heeft enorm geholpen. We hebben hiermee een goede boodschap verspreid, op basis van kracht. Hier hebben we veel waardering voor gekregen." Overall groeit Ekoplaza nog steeds, benadrukt Erik. "We groeien nog altijd door, maar niet overal. Onze winkels in Amsterdam hebben de meeste last gehad in coronatijd. Ze merkten dat er minder toeristen in de stad waren en ook de kantoren waren beperkt bezet door de vele thuiswerkers. De kantoren krijgen meer hun bezetting terug, dat zorgt voor wat terugkerende klandizie. Dat is prettig want flitsbezorgers met diepe zakken zorgen alweer voor nieuwe uitdagingen."

Voor meer informatie:
Erik Does
Udea
Kempkens 1000
5465 PR Veghel
+31(0)413 256700
edoes@udea.nl 
www.udea.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven