Praktijkverhaal TVL:

Wat als je tussen wal en schip valt?

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) ondersteunt ondernemers die door de coronamaatregelen omzetverlies lijden. Helpt de TVL hen ook echt? In dit artikel is Maurits Wijzenbeek, eigenaar van Het Zwarte Fietsenplan aan het woord. Hij kwam tussen wal en schip te vallen, meldt de RVO.

Gelukkig kon RVO hem alsnog aan TVL helpen. Wijzenbeek: “Dat bood een opening en maakte een enorm verschil.”

Het Zwarte Fietsenplan heeft 21 locaties in de Randstad waar men fietsen kan kopen, huren of laten repareren. “Wij verhuren voornamelijk aan toeristen, maar dat gebeurde natuurlijk weinig tijdens de lockdowns”, vertelt Wijzenbeek.

Winstmarges vielen weg
Voor verkoop en reparaties mochten fietsenwinkels nog wel open blijven. “Daarbij is de omzet wel groot, maar de winstmarges niet. We verkopen bijvoorbeeld een dure elektrische bakfiets, maar de inkoopkosten en de btw gaan van de winst af. Ook de reparaties kosten veel vanwege de loonkosten. Bij de verhuur kregen we geen grote bedragen, maar het kost ook weinig om te runnen. Daar kregen we dus de hoogste winstmarges van, die ineens wegvielen. Vorig jaar maakten we evenveel verlies als alle winst van de afgelopen tien jaar bij elkaar opgeteld.”

Bezwaar maken
In eerste instantie kwam het Zwarte Fietsenplan niet in aanmerking voor TTVL. Wijzenbeek trok gelijk aan de bel, want zijn bedrijf leed wel degelijk een behoorlijk verlies. “Ik heb Kamerleden geschreven, maar die reageerden allemaal niet. Behalve Judith Tielen van de VVD, maar zij kon mij niet verder helpen. Daarop maakte ik bezwaar bij RVO. Toen ik in een telefonische hoorzitting de situatie uitlegde, kwamen zij uiteindelijk met een oplossing.”

De oplossing
RVO stelde voor dat Wijzenbeek de aanvraag voor TVL alleen zou doen voor de nevenactiviteiten van het bedrijf, oftewel: de fietsenverhuur. Daar leed het Zwarte Fietsenplan namelijk wél omzetverlies. Toen Wijzenbeek dat advies volgde, werd zijn aanvraag geaccepteerd. “Dat bood een opening, en de tegemoetkoming maakt een enorm verschil.”

Inmiddels krijgt het Zwarte Fietsenplan TVL voor het eerste, tweede en vierde kwartaal van 2020. “RVO was echt betrokken, dat voelde heel fijn. Ze kijken naar problemen van de regeling, zoals bedrijven die tussen wal en schip vallen. Daar denken ze volledig mee. Er wordt veel gemopperd op de overheid, soms ook terecht, maar ik vind het mooi om te zien wanneer ze het juist goed doen. RVO heeft het mooi opgepakt.”

Wijzenbeek hoopt ook nog in aanmerking te komen voor andere regelingen, maar wacht nog op antwoord. In ieder geval kan het Zwarte Fietsenplan met de TVL weer een tijdje vooruit.

Bron: RVO


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven