Tholen - Yumeko, het Nederlandse merk voor duurzame en ethische bed- en badproducten, bestaat deze maand elf jaar. In 2010 is CEO Rob van den Dool het merk gestart met als missie om de wereld en katoenindustrie te veranderen. Deze roeping voert hij al meer dan 20 jaar uit. "Toen ik het mensen vertelde, werd ik voor gek verklaard", aldus de gedreven ondernemer.
CEO Rob van den Dool bij geplukt katoen.
Verschil maken
Van huis uit is Rob jurist maar daar lag niet zijn volledige passie. Na het slagen is hij samen met zijn vrouw War Child Nederland gestart. Dit heeft hij gedaan met de eerder genoemde missie. Toen mensen hem voor gek verklaarden dacht hij nog steeds dit moet lukken. "En nu 25 jaar later moet je eens zien waar de organisatie staat. Het heeft wel degelijk een wereldwijd verschil kunnen maken. Met een kleine beweging kun je een groot verschil realiseren."
Na vijftien jaar in het bestuur van War Child gezeten te hebben besloot Rob om een andere weg in te slaan. In 2008 kwam hij samen met een vriend op het idee om hun kennis in consultancy, strategie en reclame te bundelen en iets nieuws te starten. Dit alles met dezelfde missie, de wereld veranderen. "Alles heeft op tafel gelegen, maar op den duur kwamen we uit bij textiel en beddengoed. Na veel onderzoek werd het steeds meer duidelijker hoe hoog de nood is binnen deze branche. Met ons strategisch plan hadden we voor ogen om dit te veranderen. We zijn toen Yumeko gestart."
Chemicaliën
Met Yumeko is het doel om de wereld van het biologische katoen te veranderen. Bij het verwerken van 'regulier' katoen wordt er veel vergif gebruikt. "Om dit in cijfers uit te drukken; 25% van de wereldwijde de gebruikte chemicaliën in de landbouw wordt verwerkt bij het verbouwen van katoen", benadrukt Rob. "Hier schrokken wij van en zijn we wat aan gaan doen. We hebben boeren bezocht die biologisch katoen verbouwden. Hier hebben we een kleine collectie van laten maken voor de verkoop."
De reacties op de eerste collectie waren lovend geeft hij aan. "Klanten lieten ons weten dat ze nog nooit zo heerlijk hebben geslapen. Precies dat wat wij willen horen. Want je koopt beddengoed niet voor het duurzame maar omdat het prettig in gebruik is."
Over tien jaar pas 2%
Tien jaar na oprichting van het bedrijf komt er langzaam steeds meer verandering maar het gaat nog moeizaam. "Eigenlijk staan we nog steeds aan het begin." Inmiddels is nog maar 1% van het katoen biologisch verbouwd. Om hier 2% van te maken is er waarschijnlijk nog eens tien jaar voor nodig. Rob legt uit waarom het zo moeizaam gaat. "Veel merken kiezen hun katoen nog vooral op basis van prijs, dus maken ze nog de keuze voor het vervuilende reguliere katoen, omdat bio katoen duurder is. Maar op de lange termijn gaat ons milieu eraan kapot. Ook de boeren kiezen de makkelijkste weg. Toen ik met een boer in India in gesprek ben gegaan over het biologisch verbouwen en het werken met chemicaliën gaf hij aan dat het veel meer werk kost, het biologisch katoen verbouwen. Om dit werk te stimuleren moeten wij juist steun bieden of stimulans geven."
Om die stimulans aan de boeren te geven heeft Yumeko gesteld om de betaling voor katoen in een keer te voldoen. Terwijl er normaliter verspreid over het jaar werd betaald. "Dit geeft de boeren motivatie om over te stappen op biologisch verbouwen."
Voor de collectie van Yumeko worden geen chemicaliën gebruikt.
Daarnaast is het ook een ding dat land pas na drie jaar zonder gif biologisch benoemd mag worden. "De boer kan dan wel geen bestrijdingsmiddelen meer gebruiken maar het katoen blijft 'slecht' katoen." Bij Yumeko willen ze ervoor gaan kiezen om ook dit katoen een label toe te kennen. "We gaan deze producten verkopen onder de noemer Farmers In Transition. Nog niet volledig biologisch, maar al wel op weg."
Natuurlijke gewasbescherming
In plaats van het bestrijden met chemicaliën gebruiken de boeren planten en stickers. "Door felle en geurige bloemen naast het katoen te planten worden de insecten daarheen getrokken. Als gevolg dat ze niet meer op de katoenplanten gaan zitten. Daarnaast worden felgele stickers gebruikt met hetzelfde doel als de planten."
De biologische bestrijding van insecten werpt ook zijn vruchten af. Grond waar vergif in zit glijdt als dood zand door je vingers, de biodiversiteit wordt zwaar aangetast. De landerijen waar biologisch wordt geteeld hebben gezonde, natuurlijk vieze grond. "Voor de natuur is het zoveel beter."
Rob wilt dan ook zijn collega's uit de branche oproepen om de natuur gezonder te maken. "De wereld staat in brand en wij kunnen verandering maken." Hij noemt ze bewust collega's aangezien men dezelfde missie heeft. "In Europa zijn er maar een aantal kleine spelers en in Amerika al meer grotere. Wij met de branche kunnen het verschil gaan maken."
Hij geeft aan dat het voor de eindconsument weinig uitmaakt van wat voor soort katoen hun producten worden gemaakt. "Biologisch katoen is 30% duurder maar dit is nauwelijks te zien in de consumentenprijs. En uiteindelijk heeft de consument er ook baat bij. En bovendien slaapt bio katoen ook zachter en lekkerder."
Rob samen met een van de Yumeko bio-katoenboeren.
Tot het gaatje gaan
Er valt in de branche nog veel te leren als het gaat over katoen en textiel. "We moeten beginnen bij de eerste stappen in het proces en dat zijn de boeren en fabrieksarbeiders. Doordat vele bedrijven de boeren en producenten tot het gaatje pushen met de inkoopprijs kunnen ze haast niet overstappen op biologische landbouw. Dit is geen stimulans voor hen. Daarom moeten wij als westerse bedrijven de inkoopprijzen respecteren die ze bieden."
Goed geregeld
Bij Yumeko en in de fabrieken van het bedrijf is alles goed geregeld. "Met ons team van ongeveer 25 werknemers voorzien we meer dan 1300 boerenfamilies van hun volledige jaarinkomen. Dit zijn ongeveer vijf tot zesduizend personen en veertig dorpen. In al die dorpjes wordt dus geen vergif meer gebruikt dankzij Yumeko." Ook in de fabrieken van Yumeko zijn de zaken goed op orde voor de werknemers. "In plaats van 16 uur per dag werken onze werknemers er acht en dit zes dagen in de week waar dit voorheen misschien wel zeven was." Daarnaast heeft iedere werknemer en het gezin daarvan de juiste ziektekostenverzekeringen. Dit is niet vanzelfsprekend. "Om dit aan de buitenwereld te laten blijken hebben we regelmatig controle van de Fair Trade organisatie en de Global Organic Textile Standard."
Rob besluit met dat hij trots is op waar ze nu al staan met het bedrijf maar dat er nog een lange weg te gaan is. "Ondanks dat we met ons bedrijf al een eind zijn gekomen moet er nog veel gebeuren. Als we niet oppassen is over dertig jaar de zeespiegel te hoog en onze biodiversiteit verwoest en dan hebben we dit aan onszelf te danken."
Voor meer informatie:
Yumeko
020 754 91 22
[email protected]
www.yumeko.nl
Auteur: Adrian Karreman, Wonen360.nl