Searoop lanceert twee nieuwe smaken

Tholen - De biologische Zeeuwse Searoop is er nu in twee nieuwe smaken. De zomerse smaak van vlierbloesem wordt gecombineerd met maarts viooltje en klaproos, en de variant met kweepeer rozenbottel en wilde passiebloem is heel geschikt om als aperitief te drinken. 

Zomerse smaak
"Vlierbloesem en kweepeer stonden allebei hoog op het lijstje," vertelt Margot Verhaagen van JB Diesch. "Vlierbloesem omdat dat een heel gewilde smaak is voor siroop. We wilden geen doorsnee siroop uitbrengen, maar echt een zomerse smaak. Dat is gelukt door het te combineren met het viooltje en de klaproos die er een verdiepende draai aan geven. De vlierbloesem zorgt voor een verfrissende basis. Het maarts viooltje voegt een aromatische smaak toe en de klaproos geeft een nootachtige afdronk. Je proeft de zomer in ieder glas. De siroop is niet te zoet, zodat je de verschillende smaken er goed in kunt proeven." 

Een siroop van kweepeer is veel minder gangbaar, en ook daarvan heeft de Zeeuwse producent een bijzonder product van weten te maken door de combinatie met rozenbottel en wilde passiebloem. "Deze smaak mag door de kweepeer bij een kaasplankje niet ontbreken. Met of zonder alcohol zorgt de rozenbottel voor een verfrissend effect en de wilde passiebloem geeft net dat vleugje extra. Je kunt er ook een zweem van laurier in proeven. Dat maakt deze siroop een beetje kruidig. Omdat deze smaak een beetje 'pit' heeft, is hij heel geschikt om als aperitief te drinken." 

Zeeuwse ingrediënten
De siropen bestaan in de basis uit versgeperste Zeeuwse biologische appels. Dat maakt dat de Searopen minder suiker bevatten dan andere siropen. De Zeeuwse oorsprong is altijd een pre geweest. "We hebben in Zeeland gelukkig heel veel fruit. De provincie staat bekend om appelen, peren en zwarte bessen. Daarnaast biedt de zilte grond heel veel mogelijkheden voor botanische kruiden." Conny Schoenmakers experimenteert in haar atelier met al diverse ingrediënten totdat ze weer nieuwe basisrecepten heeft gevonden voor de Searopen. Nick Sinke van Biosfeer in Groede gaat er dan vervolgens verder mee aan de slag en voegt er verschillende bijzondere smaken aan toe. 

Unieke combinaties
"We hebben misschien wel twintig proefsessies gehad voordat we de perfecte combinatie vonden. Je komt dan steeds dichter in de buurt van wat het moet zijn. Doordat we er botanische kruiden aan toevoegen, wordt de smaak verdiept. Als we denken: daar willen we nog een glas van, dan zitten we in de goede richting", lacht Margot.

Met deze twee nieuwe smaken staat de teller op zes. 

De bijzondere smaakcombinaties zijn Searoop niet vreemd. Zo werden er eerder zwarte bessen gecombineerd met lavendel en roos en is er een variant met rabarber, zeevenkel en zeekraal. Met deze twee nieuwe smaken staat de teller op zes. "We zoeken steeds naar een unieke combinatie," legt Margot uit. "We willen niet dat onze siropen lijken op andere siropen en we willen de biologische kwaliteit benadrukken."

Cocktails en mocktails
Behalve als limonadesiroop wordt Searoop ook veelvuldig gebruikt om cocktails en mocktails mee te maken. Strandbar Bombaai in Westkapelle is daar bijvoorbeeld heel bedreven in. "Zij hebben een hele cocktailkaart met Searoop. Als je daar een cocktail bestelt, zie je bijna de duindoornbesjes groeien waar we de Searoop van maken."

Landelijk verkrijgbaar
In maart 2020 zette JB Diesch de eerste vier Searopen op de markt, als een nieuwe tak naast het maken van babbelaars. Inmiddels zijn de siropen zijn niet meer alleen in Zeeland beschikbaar. Via Udea en Unipharma liggen ze in heel Nederland in de schappen van biologische winkels en supermarkten. En ook veel zelfstandige biowinkels hebben het Zeeuwse streekproduct in het assortiment. Verder hebben bij alle horecagroothandels Searoop in het assortiment. Daarnaast worden er stappen gezet om Searoop ook in België op de markt te zetten. 

Rechts: er zijn ook geschenkpakketten verkrijgbaar

"We hebben gemerkt dat de Zeeuwse kwaliteit goed bekend staat. Belgen zijn bijvoorbeeld gek op de Zeeuwse mosselen en oesters. En als mensen Zeeland associëren met goede vakantieherinneringen, speelt dat op de achtergrond denk ik ook wel mee." De combinatie met het maken van babbelaars pakt goed uit voor JB Diesch. "We hebben een nieuw streekproduct ontwikkeld zonder de babbelaar tekort te doen. Het past bij elkaar, want de basis is en blijft Zeeuws."

Voor meer informatie
JB Diesch
Margot Verhaagen
+31 (0) 118 552710
info@jbdiesch.nl
www.jbdiesch.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven