Europese gedragscode voor verantwoorde voedselproductie

Maandag 5 juli heeft de Europese Commissie samen met belanghebbenden uit de sector, een gedragscode voor verantwoorde voedingsproductie en marketing gepresenteerd. Deze gedragscode vormt een onderdeel van de inspanningen van de Europese Unie om gezonde en duurzame voeding beter beschikbaar en betaalbaarder te maken en zo de totale ecologische voetafdruk te verkleinen. 

De gedragscode is ontwikkeld samen met verenigingen en bedrijven in de Europese Unie, met actieve betrokkenheid van andere belanghebbenden, zoals internationale organisaties, ngo's, vakbonden en ondernemersorganisaties, en in samenwerking met de diensten van de Europese Commissie. Verenigingen en bedrijven in de voedingssector die de gedragscode ondertekenen, verbinden zich ertoe hun bijdrage aan een duurzame transitie te versnellen. Zij onderschrijven met hun toezeggingen de doelstellingen van de gedragscode en moedigen andere bedrijven in hun branche aan om ook deel te nemen.

De regeling kent twee niveaus van verbintenissen. Voor verenigingen in de Europese Unie zijn er 7 doelstellingen geformuleerd met streefcijfers en indicatieve acties. Deze doelstellingen hangen samen met acties om gezonde en duurzame voedingsgewoonten te bevorderen. De verenigingen moeten jaarlijks verslag uitbrengen over de geboekte vooruitgang.

In de verbintenissen die bedrijven aangaan is er een kader voor koplopers, met meetbare resultaten op uiteenlopende gebieden variërend van verbeteren van het dierenwelzijn tot reductie van het gebruik van suiker en het terugdringen van de broeikasgasemissies in hun volledige productassortiment. Deze bedrijven brengen jaarlijks verslag uit in de vorm van een samenvatting van hun duurzaamheidsverslag.

De gedragscode is door 65 partijen ondertekend: 26 voedselproducenten, 14 supermarktconcerns, één deelnemer uit de voedseldienstensector en 24 verenigingen. Onder de ondertekenaars bevinden zich bedrijven als Anheuser-Busch Inbev, Ahold Delhaize, Archer Daniels Midlands, Barilla, Carrefour, Coca-Cola, Colruyt Group, Danish Crown, Danone, Ferrero, Greenyard, Kellogg's, Kerry Group, Mondelez en Nestlé.

Bron: Europese Commissie


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven