Carmen Hijosa is de trotste eigenaar van het textielmerk Piñatex, een bedrijf dat zich onderscheidt van andere textielproducenten omdat het artikelen van ananasblad vervaardigt als alternatief voor het gebruik van leer in de mode-industrie. Piñatex wil het bewustzijn omtrent duurzaamheid in de modewereld verhogen en werkgelegenheid creëren voor vrouwen.
Hoewel Hijosa zich hier al meer dan 12 jaar mee bezighoudt, was ze haar hele loopbaan werkzaam in de mode. Haar bedrijf Piñatex werkte wereldwijd al met 3.000 merken samen, waaronder Hugo Boss, Chanel, Mango en Ecoalf.
In 2016 presenteerde Piñatex haar eerste prototype. Dat jaar boekte het bedrijf een winst van bijna € 300.000. Ondanks het feit dat 2020 een moeilijk jaar was vanwege de pandemie, groeide Piñatex met 40% ten opzichte van 2019. Het bedrijf heeft dan ook plannen om nog verder uit te breiden.
Carmen is al lange tijd gefascineerd door ananasblad. "Naarmate ik meer met het product werkte, besefte ik dat mijn ideeën uitvoerbaar waren," zegt ze. "Ik bleef maar proberen en kreeg steeds meer grip op de vezel. De vezel is zeer fijn maar wel sterk en flexibel. Ik bedacht daarom dat ik er een netstof van zou kunnen maken."
In 2016 ontwikkelde Hijosa een veganistisch leer dat ethische verantwoordelijkheid bevordert en tegenwoordig door duizenden merken overal ter wereld wordt gebruikt.
Bron: insider.com