Tholen - De oplettende Ekoplaza-klant heeft ze wellicht al in het schap ontdekt: de kuipjes guacamole van het merk Holy Guacamole. "Nu kunnen we eindelijk onze familie en vrienden buiten de randstad naar Ekoplaza leiden om de guacamole te proeven, lacht Bowie Vrancken. Zijn product lag eerder al bij Marqt in de schappen, nadat hij het oorspronkelijk aan horecazaken in de randstad leverde.
Bowie Vrancken en Erik Verbiest
Natuurlijk
"Mijn familie woont in de Verenigde Staten en telkens viel het me op dat daar in de supermarkten kant-en-klare guacamole te koop was van goede kwaliteit, zonder allerlei toevoegingen. In Nederland kon ik het niet vinden", blikt Bowie terug. "Er was wel guacamole, maar daar zaten vaak allerlei conserveermiddelen in. Een lekkere variant met alleen natuurlijke ingrediƫnten kon ik niet vinden." Hij ging op onderzoek uit en besloot tenslotte zelf een guacamole op de markt te zetten. Zonder conserveermiddelen. "Voor onze guacamole maken we gebruik van High Pressure Processing: een conserveermethode onder hoge druk. Door het product onder hoge druk te zetten - zo'n 6000 bar - worden enzymen die bederf veroorzaken uitgeschakeld. Daardoor is het product langer houdbaar, zonder dat je daarvoor conserveermiddelen hoeft toe te voegen.
Na horeca volgde retail
Begonnen met de levering aan horecazaken in Amsterdam, volgden al snel meerdere zaken in de Randstad. Die hadden wel oren naar een kant-en-klare guacamole, vertelt Bowie. "Avocado's oxideren dus als je guacamole maakt heb je veel derving. Horecazaken willen dus wel een kant-en-klaar product, maar wel eentje die 100 procent natuurlijk is."
Toen de horeca door de coronacrisis op slot ging, viel een groot deel van de afzet weg. "Ik wil niet zeggen dat we daardoor gingen focussen op de retail, want daar waren we al in bezig. Maar het belang werd wel groter om exposure te krijgen in het retail kanaal", legt Bowie uit.
Biologisch
Terwijl het bedrijf Guacamole in diverse hoeveelheden in zakken aan de horeca levert, werkte Bowie ondertussen aan een kuipje voor de consumentenmarkt. "Marqt was onze eerste echte klant. Rond de tijd dat bekend werd dat Udea Marqt overnam, lagen onze producten daar in de schappen. We waren toen al aan het kijken of we ons product ook biologisch konden laten produceren."
Dat proces duurde wat langer dan ze hoopten. De productiefaciliteit in Mexico is biologisch gecertificeerd. Maar enkele ingrediƫnten waren weliswaar biologisch gecertificeerd in Amerika en waren dat niet volgens de Europese standaarden. Dit zorgde voor vertraging, maar inmiddels zijn alle papieren in orde en mogen de kuipjes guacamole het bio-label dragen. Door levering aan Udea heeft Holy Guacamole landelijke dekking bereikt.
Household brand
Het bedrijf levert naast de biologische variant ook nog de niet-biologische, natuurlijke variant waarmee het enkele jaren geleden begon. Aan plannen ontbreekt het de ondernemers niet. Met het biologische kuipje willen ze hun landelijke exposure vergroten door ook bij andere retailers verkocht te worden. Daarnaast hopen ze binnenkort aan grote horecagroothandels te leveren, waardoor nog meer horecazaken kunnen worden bereikt. Verder hoopt Bowie op uitbreiding van het assortiment met dips of andere avocadoproducten en sluit hij uitbreiding naar het buitenland niet uit. "Maar eerste willen we bereiken dat Holy Guacamole een household brand wordt. Dus dat wanneer iemand guacamole noemt, hij automatisch Holy Guacamole bedoelt."
Voor meer informatie:
Holy Guacamole
Bowie Vrancken
+31(0)6 54296563
[email protected]
www.holyguacamole.eu