Reichenau-Gemüse verhoogt biologisch aandeel met tien procent

Omzetdalingen in de horeca, maar ook het inreisverbod voor buitenlandse seizoensmedewerkers vlak voor de start van het groentenseizoen 2020, vormden grote uitdagingen voor Reichenau-Gemüse in het eerste jaar van de coronapandemie. De verkoop van de coöperatie is niettemin gestegen. De consumenten herontdekken tijdens de crisis biologische kwaliteitsgroenten en duurzaam geteelde regionale verse groenten krijgen een nieuwe erkenning.

De coronapandemie bracht ook voor Reichenau-Gemüse enkele uitdagingen met zich mee. De pandemiepreventie beïnvloedde het complete teeltjaar bij de coöperatie. Dit was niet alleen bij de coöperatie het geval, maar ook bij de afzonderlijke zestig lidbedrijven door een buitenproportionele stijging van de personeels- en productiekosten. Het zorgde voor een hoge kostendruk.

Foto's: Reichenau-Gemüse-Vertriebs eG 

De sluiting van de horeca en hotelwezen en als gevolg daarvan de omzetdaling in de groothandel, die gespecialiseerd is in de belevering van de horeca, brachten voor Reichenau-Gemüse een flinke omzetdaling met zich mee, die gelukkig gecompenseerd kon worden door gestegen omzetten in de categorieën retail en weekmarkten.

Ondanks een gebrek aan seizoensmedewerkers, tijdelijke grenssluitingen en door de lockdown veroorzaakte aanvoertekorten kon de telersorganisatie, die uit zestig lidbedrijven en tachtig medewerkers van de centrale verkooporganisatie op het eiland Reichenau bestaat, klanten en partners in de retail doorlopend van verse seizoensproducten van het eiland en de tuindersnederzettingen in Hegau voorzien.

Omzet stijgt naar totaal 28,5 miljoen euro in 2020
De pure omzet van de groentecoöperatie kwam uit op 28,5 miljoen euro. In vergelijking met het boekjaar 2019 (27,8 miljoen euro) steeg de omzet met 2,4% op jaarbasis. Ongeveer de helft van de omzet op basis van waarde kwam van de tuinderscoöperaties in Singen/Beuren, Aach en Mühlingen. Ondanks een gebrek aan oogstmedewerkers en de daaruit voortvloeiende lagere oogstopbrengsten voor alle belangrijke gewassen, slaagde Reichenau-Gemüse er vooral aan het begin van het seizoen in om voor de bij haar aangesloten bedrijven marktconforme producentenprijzen te realiseren.

Nieuwe waardering
Over één ontwikkeling tijdens de coronapandemie is Johannes Bliestle, directeur van Reichenau-Gemüse, echter zeer tevreden: "De nieuwe trend naar thuis koken betekent dat zeer veel consumenten nabijgelegen, duurzame teelt, korte levertijden en topverse groentespecialiteiten, heel vaak van biologische kwaliteit, opnieuw ontdekken en waarderen op de seizoenskalender."

Want consumenten in Duitsland kiezen steeds vaker voor bio-producten. Volgens een enquête voor de 'Ökobarometer 2020' (biobarometer 2020) van het Duitse ministerie van Landbouw koopt 32% van de consumenten vaak bio-producten.

Meer regionale biologische groenten uit Zuid-Duitsland
Het besluit om het aandeel biologisch te verhogen van 40% in 2020 naar 50% in 2021 is dus consequent en toekomstgericht, zegt Johannes Bliestle. "Als het om biologisch gaat, zijn wij een van de leidende producentenorganisaties in Duitsland en hebben wij het biologische aandeel van onze producten in de afgelopen jaren voortdurend kunnen verhogen. In 2020 zullen we de mensen hebben voorzien van 4 miljoen kilo hoogwaardige biologische groenten, en bijna uitsluitend van biologische en Naturland-kwaliteit."

Voor meer informatie:
Johannes Bliestle
Reichenau-Gemüse eG
Marktstraße 1
78479 Insel Reichenau
+49 (0) 7534 920 030
info@reichenaugemuese.de
www.reichenaugemuese.de 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven