Tholen - Naast leveringen aan zowel de vers- als industriemarkt besloot Bio Freshi drie jaar geleden, op verzoek van afnemers en telers, het portfolio uit te breiden met de zogenaamde ‘groene groentes’. “De groei zit er goed in! Het telen voor de industrie is een totaal andere tak van sport,” blikt Gerrit Jan Roza terug. “De volumes zijn veel groter en daarmee liggen ook de waardes hoger. Met de versmarkt als stabiele factor durfden we het wel aan om deze pijler van ons bedrijf verder uit te breiden. Daarnaast vullen deze teeltdoelen elkaar perfect aan.”
Bloemkoolperceel.
Verwaarding
In 2017 werd het traject gestart om een autonome keten voor de groene groentes op te zetten. De eerste commerciële oogst was in 2018. Gerrit Jan draait al jaren mee in de biologische sector en heeft daardoor een uitgebreid netwerk van telers en andere partijen in de sector. “Wij zijn in de industriegroenten gestart op basis van expertise en de contacten die we hadden,” legt hij uit. Bio Freshi belevert in samenwerking met Jansen-Dongen het retailkanaal. Vanuit deze samenwerking ontstonden de eerste leveringen om partijen niet af te schrijven, maar verwaarding voor een bepaalde maat, kwaliteit of andere afwijking te krijgen. Inmiddels bestaat het assortiment industriegroenten uit diverse wortelen, erwten, bonen, spinazie, knolselderij, bloemkool, prei, uien en rode bieten. Dit seizoen komen daar tuinbonen, diverse boonsoorten en koolsoorten bij.
“De autonome marktgroei is zo rond de vijf procent, afhankelijk van het product. Onze groei ligt ruim boven deze marktgroei. Elk jaar sluiten zich nieuwe telers en ook klanten bij ons aan.” In 2020 leek de groei zich te stabiliseren door voldoende aanbod in Europa en de goede opbrengsten in 2019. Toch heeft de groei zich gecontinueerd en mede door de situatie omtrent Covid-19 doorgezet. “Dit jaar hebben we veertig procent meer ingezaaid. In sommige productgroepen zijn we zelfs naar extra areaal op zoek gegaan. Daarnaast hebben enkele telers zich flexibel opgesteld en mogelijkheden in hun bouwplan gezocht.”
Erwtenoogst.
Machines in eigen beheer
In de afgelopen jaren heeft Bio Freshi telers uit het hele land aan zich verbonden. Dit is een mix van omschakelaars en gerenommeerde telers. Toen de Provincie Groningen het initiatief nam om de biologische landbouw in die provincie te ontwikkelen, tekende Bio Freshi het convenant in 2018. Zo werden er contacten met telers in het noorden gelegd. “In Noord-Holland is er een samenwerking tussen telers opgezet die voorheen niets voor de industrie teelden. We spreken elkaar twee keer per jaar. In het voorjaar zien we elkaar op het veld en in de winter komen we bij elkaar om de teelt door te spreken.”
Martin de Vries is teelt- en oogstbegeleider bij Bio Freshi en ziet de telers nog veel vaker. “In het najaar bespreken we hoe de verschillende teelten zijn gegaan en vanuit de afnemers krijgen we een verwachting voor het komende seizoen. Dan maken we een zaaiplanning op en verzorgen het zaadgoed. Is er eenmaal gezaaid, dan is het even geduld hebben of het gewas opkomt of dat we ergens misschien moeten overzaaien of iets anders moeten doen. In die periode nemen we ongeveer één keer per drie weken een kijkje op het veld. Als het oogstmoment nadert, gaan we steeds vaker om de waardes van de diverse indicatoren per gewas te meten en het oogstmoment te bepalen.” Het oogsten gebeurt per regio. De machines heeft Bio Freshi in eigen beheer. “Daardoor zijn we volledig onafhankelijk en kunnen we precies oogsten wanneer we dat willen,” legt Gerrit Jan uit. “Dit seizoen gaan we met een bonenplukmachine aan de slag in nauwe samenwerking met Kees van Dun uit Rutten.”
Bio Freshi start dit jaar met een bonenplukmachine.
Visie
Het bedrijf dat vanuit Breda de versmarkt bedient en voor de industriegroenten in Flevoland een vestiging heeft, is sterk georiënteerd op de Noord-Europese markt. Gerrit Jan verwacht nog meer mogelijkheden voor groei. “We zien een duidelijke groei in de vraag naar biodynamische producten. Met name vanuit Duitsland waar deze producten met het Demeter-keurmerk meer afzetmogelijkheden in de retail hebben gekregen. Ook noemt hij de peulvruchten als voorbeeld van groeipotentieel. “Peulvruchten zitten bomvol eiwitten. Met de interesse in die eiwitten kunnen we zorgen voor een nieuwe verdieping van de productstroom. Je moet dan denken aan andere afnemers en andere markten.” In de toekomst zal Bio Freshi zich blijven richten op een transparante keten. “Vanaf het begin is het ons doel geweest dat de teler helder heeft wat zijn afzetgebied is en dat de afnemer tot op het perceel nauwkeurig weet waar de producten vandaan komen. Wij zijn de schakel tussen de teler en de afnemer, zonder enige verdere handelspartij. Juist in de sector waar traceerbaarheid een must is, sluit de werkwijze naadloos aan in de biologische markt.”
Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Meer informatie:
Bio Freshi
Gerrit-Jan Roza
4814 RN Breda
06 51617021
[email protected]
www.biofreshi.com