Van de afspraken die supermarkten hebben gemaakt over het stimuleren van duurzaam voedsel is in de praktijk nog weinig zichtbaar. Dat stelt onderzoeksbureau QuestionMark. Superlijst Groen is het resultaat van een onderzoek naar hoe supermarkten omgaan met afspraken rond het stimuleren van een duurzaam voedselsysteem. Koplopers zijn Ekoplaza, met haar duurzame assortiment en Albert Heijn, door de transparantie over haar duurzaamheidsprestaties.
Ekoplaza loopt voorop in het aanbod: veel biologische producten in het assortiment, weinig vlees in de reclamefolders. Albert Heijn loopt voorop in transparantie; anders dan andere supermarkten geeft Albert Heijn belangrijke inzichten in herkomst en verkoop van (on)duurzame producten.
In de leer bij Albert Heijn
CEO Ekoplaza, Erik Does onderschrijft de conclusies van onderzoeksbureau QuestionMark en onderstreept de verantwoordelijkheid die zijn supermarktketen voelt en dagelijks weer neemt in het transformeren van de landbouw- en voedingsmiddelenindustrie. "We zijn trots op de hoge cijfers die het plantaardige en biologische assortiment van Ekoplaza scoort in dit onderzoek en waarmee de supermarkt voorop loopt in de transitie. En het komend jaar gaan we graag in de leer bij de tweede koploper in dit onderzoek, Albert Heijn, dat volgens dit onderzoek vooroploopt in transparantie over zijn duurzame assortiment en verkoopcijfers."
"De uitkomsten van dit onderzoek vallen overigens mooi samen met de campagne ‘Terug naar beter’ die Ekoplaza vorig week lanceerde en waarmee we inspelen op een groeiend besef bij een grote groep mensen dat consumeren anders moet en anders kan. Met deze campagne bieden we handvatten en argumenten voor een overstap naar een biologische levensstijl als alternatief voor producten uit de doorgeschoten lifestyle- en voedingsindustrie en een intensieve landbouwproductie die onze gezondheid, de natuur, het dierenwelzijn, biodiversiteit en het klimaat zwaar onder druk zetten."
Praktijk is rooskleuriger
Kwaliteitsmanager Steven IJzerman, die het onderzoek van Questionmark voor Ekoplaza begeleidde: "We zijn trots op de resultaten van dit belangwekkende onderzoek, dat een goede stok is achter de visie die wij al sinds jaar en dag in de praktijk brengen. En het mooie nieuws is dat onze praktijk nog veel rooskleuriger is dan nu al tot uitdrukking komt in dit onderzoek."
"Om maar een paar voorbeelden te noemen: zo zijn al onze producten biologisch met uitzondering van zout, water en producten uit de zee. Zijn we voortdurend op zoek naar boeren en telers, die we actief helpen omschakelen naar biologische landbouw. Komt het veevoer, zoals soja, van onze belangrijkste zuivelleverancier van biologische boeren uit Europa. En zijn de producten van ons huismerk palmolievrij, omdat we de markt willen laten zien dat er wel degelijk goede alternatieven zijn. Voor de palmolie van alle andere producten hebben wij alweer 3 jaar terug bewust gekozen voor biologische en duurzame palmolie."
"En in 2018 hebben wij de eerste plasticvrije pop-up supermarkt in Amsterdam geopend. Inmiddels zijn al meer dan 1500 producten in onze winkels plasticvrij. Maar niet alleen plasticvrij, ze zijn ook vrij van BPA. De statiegeldmachines van Ekoplaza hebben sinds 2017 bovendien een extra knop, die klanten de kans geeft om hun statiegeld te doneren aan de Plastic Soup Foundation."
"Ook goed om te vermelden is dat wij samen met LIDL in de Nationale Week zonder Vlees geen promotie hebben gemaakt voor onze vleesproducten. Bijna de helft van onze eiwitrijke aanbiedingen bestaat uit eiwitten met een kleine voetafdruk. Minder dan 10% van de aanbiedingen bevat rood vlees. Wij zijn er bij Ekoplaza immers met zijn allen van overtuigd dat de plantaardige koers de juiste route is voor iedereen en ook de planeet. We kiezen er echter bewust voor om de mensen die op dit moment nog vlees eten met een goed biologisch alternatief te blijven bedienen."
Te bescheiden
"De marketingbureaus en PR-adviseurs die ons bedrijf begeleiden, benadrukken keer op keer dat Ekoplaza TE bescheiden is in haar communicatie. En dat klopt, want we willen alles wat we zeggen heel goed onderbouwen. Op dat punt kunnen we inderdaad nog veel leren van collega-supermarkt en medekoploper Albert Heijn. Daarom heeft de bouw van een systeem dat onze transparantie vergroot en het makkelijker moet maken om te meten en te rapporteren wat we elke dag allemaal doen om onze bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk te maken dit jaar de hoogste prioriteit."
Post-covid relevanter dan ooit
Erik Does: "Onderzoek van Burat en Nielsen Benelux en de Resilience Index for Brands wijst uit dat onze biologische supermarktketen post-covid relevanter is dan ooit. Datzelfde onderzoek geeft aan dat retailers en merken beter scoren die duurzaamheid omarmen, handvatten bieden voor de regie van consumenten die de impact van hun leefstijl willen veranderen. Lokale productie, kleinschaligheid, biologische en sociale verantwoordelijkheid en zorg om het milieu blijken de belangrijkste drijfveren om van merk en retailer te veranderen. Deze selectiecriteria hebben voor de consument een grotere betekenis dan de klassieke variabelen prijs, kwaliteit of innovatie."
Harmonie tussen natuur en consumptie
"Het streven van de boeren en winkeliers van Ekoplaza is dat we elke dag dingen beter willen doen, of dat nu gaat om onze het verbeteren van verpakkingen, de keuze in leveranciers of dat we boeren helpen om hun intensieve landbouw om te schakelen naar biologische landbouw met respect voor alle uitdagingen in dat proces. Hoewel de Europese Unie nu heldere doelen heeft gesteld voor biologische landbouw, hebben we ook veel begrip voor de boeren die zich gevangen voelen in een systeem dat steeds meer gaat wringen. Wij zijn dan ook continu op zoek naar boeren en telers die samen met ons die omschakeling willen aan gaan."
"De campagne ‘Terug naar beter’ vertelt helder hoe wij als Ekoplaza willen werken en balans willen terug brengen tussen bodem en bord. Als retailer voelen wij ons verantwoordelijk om boeren te ondersteunen en een eerlijke prijs te betalen, tegelijkertijd hebben we ook een educatieve rol richting consumenten. Via deze campagne streven wij er naar om de akkoorden en plannen van de politiek stapje voor stapje samen te brengen met de keuzen van boeren, consumenten en andere spelers en stakeholders in de landbouw- en voedselindustrie."