Steeds meer Fransen kopen in bulk

Om de ophoping van afval en verpakkingen tegen te gaan, kopen Franse consumenten hun producten steeds vaker in bulkaantallen. Hiermee is een nieuwe manier van winkelen geboren die dankzij een groeiend aanbod in hoog tempo aan terrein wint. In 2023 zal er in de bulkmarkt naar alle waarschijnlijkheid zo’n 3 miljard euro omgaan.

Drie jaar geleden werd naast Alix een levensmiddelenwinkel geopend die enkel producten in bulk verkoopt. Sindsdien gaat de Parijzenaar er elke week heen. “De grote hoeveelheid verpakkingen die ik weggooide, baarde me zorgen. Inmiddels ben ik gewend geraakt aan het kopen van producten in bulkverpakkingen en ga ik zelfs bijna niet meer naar de supermarkt,” vertelt Alix, al geeft ze toe dat ze zichzelf toch ook nog een paar ingepakte uitzonderingen toestaat als ze daar zin in heeft.

Alix is bij lange na niet de enige die levensmiddelen in bulkaantallen koopt. Volgens een onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen dat eind 2020 is gepubliceerd, heeft 40% van de Fransen al eens levensmiddelen in bulk gekocht. Meer dan een derde doet dit regelmatig, in supermarktwinkels, biologische winkels, op markten of in gespecialiseerde winkels. "De bulkmarkt is in vijf jaar tijd vertienvoudigd: de gecumuleerde omzet bedroeg in 2020 1,3 miljard. In 2015 waren er nog ongeveer twintig grootwinkelbedrijven, inmiddels zijn dat er 700," vertelt Célia Rennesson, medeoprichter van de vereniging Réseau Vrac, blij. Een van haar doelen is om deze nieuwe manier van kopen te democratiseren.

Afval en verspilling voorkomen
Ondanks de gezondheidscrisis zijn er in 2020 meer dan 150 nieuwe bulkwinkels geopend. “De Fransen zijn echt wakker geschut: ze zien dat dit aanbod aan hun verwachtingen voldoet. De gezondheidssandalen zorgen ervoor dat ze de controle over wat ze consumeren terug willen krijgen, maar ook dat ze de hoeveelheid afval en het aantal verspilde producten verminderen,” vervolgt Célia. De pro-bulk benadrukt ook de mogelijkheid om met bulk-aankopen geld te besparen: wil je 50 gram van een ingrediënt, dan kan dat. Bij voorverpakte producten daarentegen, wordt de inhoud in bepaalde vaste maten in zakjes of pakjes gedaan. Dit is een bron van kosten, zelfs van potentieel afval.

In het 18e arrondissement van Parijs is ook een honderdtal nieuwe Figure B-Vräc-winkels geopend. “Elke dag zie ik dat nieuwe klanten deze winkels ontdekken, van bio-liefhebbers tot ‘gewoon’ nieuwsgierigen. Vaak waarderen ze het initiatief en komen ze terug, legt oprichtster Pauline Mannarino uit. Logistiek gezien kunnen klanten het kopen in bulkaantallen nog lastig vinden, maar tot nu toe lukt het ons hen wat dat betreft gerust te stellen en oplossingen te vinden, bijvoorbeeld door hen voor te stellen voor die producten glazen voorraadpotten te kopen.

Allerlei verschillende achtergronden
Is deze vorm van consumptie alleen gereserveerd voor mensen uit de grote steden en consumenten uit het hogere segment? Welnee, zegt Isabelle Kaifer van Nielsen tijdens de persconferentie over haar onderzoek: “Sommige mensen hebben bij de bezoeker van bulk-winkels het beeld van jonge Parijse managers, maar dat beeld klopt helemaal niet. Bulk-kopers hebben allerlei verschillende achtergronden, 40%van de kopers woont bijvoorbeeld op het platteland of in een kleine stad en 53% van is ouder dan 50 jaar. Onder de bulk-kopers bevinden zich (dus) evenveel werknemers als senior managers."

Het bewijs wordt geleverd met Les Monts en Vrac, een mobiele levensmiddelenwinkel, gelanceerd door Thomas Thizy tussen Lyon en Saint-Etienne. In zijn vrachtwagen rijdt hij door de dorpen, 's ochtends staat hij op de markten, en ’s avonds door de gebieden zonder winkels. “Dankzij het feit dat er op deze manier een aanbod is in de dorpen, kunnen mensen zich bewust worden van het nut van het doen van bulkinkopen en kan deze manier van winkelen worden gedemocratiseerd. Ik denk echt dat consumenten tegenwoordig openstaan voor deze manier van consumeren,” zegt Thomas, die inzijn vrachtwagen wel 350 artikelen van droge levensmiddelenproducten tot hygiëneproducten bij zich heeft.

Bedrijfsinstructies creëren en gewoonten veranderen
Aan de bedrijfsinstructies, die eerder nog even waren ‘geparkeerd’, wordt nu ook aandacht geschonken. Gérard Bellet richtte hiervoor in 2014 Jean Bouteille op. Zijn idee in een notendop: een fonteinapparaat installeren in alle partnerwinkels en herbruikbare flessen te koop aanbieden. Drankjes, oliën, wasmiddelen en meer. Het apparaat past zich aan alle vloeistoffen aan. En het werkt: Jean Bouteille, dat uit zo'n dertig medewerkers bestaat, heeft inmiddels bijna 7.000 fonteinapparaten geïnstalleerd.

Om consumenten aan te moedigen zelf ook minder verpakkingen te gebruiken, moet het een en ander worden voorgekauwd. Dat is het idee van Hubert Michaux achter La Lessive de Paris. Het bedrijf, geopend in 2020, biedt plaatselijk geproduceerd wasmiddel aan, geleverd per fiets in herbruikbare flessen: “voor gebruikers is het heel eenvoudig: zij bestellen de navullingen, wij komen de lege flessen ophalen en geven ze nieuwe, gevulde exemplaren.” Een mooi voorbeeld van zonder al te veel moeite overschakelen naar een steeds meer afvalvrije manier van leven.

Bron: Les Echos Start


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven