De Rainforest Alliance heeft vandaag aangekondigd dat Santiago Gowland is toegetreden tot de organisatie als Chief Executive Officer. Gowland was eerder Executive Vice President voor Latijns-Amerika en Global Innovation bij The Nature Conservancy. Daarvoor leidde hij duurzaamheidsinitiatieven in de particuliere sector, onder andere bij Unilever en Nike.
De Rainforest Alliance (in 2018 gefuseerd met het Nederlandse UTZ) is een internationale non-profitorganisatie die zich in 70 landen inzet voor het beschermen van bossen en biodiversiteit, het ondernemen van klimaatactie, en het bevorderen van de rechten en het verbeteren van het levensonderhoud van mensen in rurale gebieden.
Gowland komt uit Argentinië en heeft een passie voor natuurbehoud en duurzaamheid. Zijn brede ervaring in organisatorische innovatie en duurzaamheidstransformatie strekt zich uit over verschillende sectoren, culturen en continenten.
Zijn carrière is gericht op het overbruggen van de behoeften in landschappen en toeleveringsketens via bedrijfsinnovaties voor marktleiders zoals Unilever, Nike en Estée Lauder en meest recentelijk voor wereldwijde non-profit milieuorganisatie The Nature Conservancy.
Bij The Nature Conservancy maakte Gowland zich sterk voor een groene-technologiestrategie door middel van systeeminnovatie, samenwerkingen met technologiebedrijven en het toepassen van lean-methodes, met als meest sprekende voorbeeld het baanbrekende 'Agility Lab'.
“Ik vind het fantastisch dat ik met mijn kennis in natuurbescherming en zakelijke inzichten kan bijdragen aan het verwezenlijken van de visie van de Rainforest Alliance voor een wereld waarin mens en natuur floreren. Het is essentieel dat we de kracht van markt en maatschappij inzetten om de natuur te beschermen en het leven van boeren en bosgemeenschappen zo snel mogelijk te verbeteren. De Rainforest Alliance heeft de unieke positieom boeren, bosgemeenschappen, bedrijven én consumenten samen te brengen, voor het bouwen van een duurzamere en veerkrachtigere toekomst voor mens en natuur,” zei Gowland.
Met 30+ jaar ervaring in duurzaamheidstransformatie, bouwt de Rainforest Alliance aan een duurzamere wereld door bewezen en schaalbare oplossingen in de praktijk te implementeren, en innovatieve manieren te testen ter bevordering van positieve verandering op grote schaal.
De organisatie verandert de manier waarop de wereld produceert, inkoopt en consumeert, met een focus op cacao, thee, bananen, bosproducten en palmolie. Haar vier werkgebieden zijn certificering, landschapsbeheer, diensten voor toeleveringsketens en advocacy.
In 2020 werden 6,8 miljoen hectare land en meer dan 2,3 miljoen boeren gecertificeerd volgens de grondige standaarden van de Rainforest Alliance, die zijn ontworpen om economische, ecologische en sociale duurzaamheid te verbeteren.