Ecovia Intelligence over bio-ambities EU:

"Marktaandeel van 10% in levensmiddelenverkoop zou ambitieuzer zijn"

In het kader van de Farm to Fork-strategie van de EU is in het Europees actieplan voor biologisch landbouw een doelstelling opgenomen van 25% biologische landbouwgrond in 2030. Ecovia Intelligence (voorheen bekend als Organic Monitor) gelooft dat stimulering van de vraag de sleutel zal zijn tot het bereiken van deze doelstelling. En volgens het bedrijf zou een marktaandeel van 10% (verkoop van biologische levensmiddelen) ambitieuzer zijn dan doel van 25% bio-landbouwgrond. 

De verkoop van biologische voedingsmiddelen is in twee decennia (2000-2019) gestegen van 8 miljard euro naar 42 miljard euro. Hoewel de verkoop meer dan vervijfvoudigd is, vertegenwoordigen biologische producten nog steeds minder dan 4% van de voedselverkoop in Europa. Ter vergelijking: biologische landbouw vertegenwoordigt 8,1% van de Europese landbouwgrond.

Om de doelstelling van 25% te halen, moeten de biologische landbouwgrond en de biologische voedselproductie in 10 jaar tijd verdrievoudigen. De EU is van plan het omschakelingsproces te versnellen door financiële steun te verlenen. Deze steun zal afkomstig zijn van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, meer onderzoek naar biologische landbouw en promotiefondsen.

De EU is van plan de vraag naar en het vertrouwen van de consument in biologische levensmiddelen te vergroten. Zij zal de zichtbaarheid van het EU-logo voor biologische producten blijven vergroten. Er komt waarschijnlijk wetgeving voor groene overheidsopdrachten. Verschillende regeringen, waaronder die van Denemarken, Zweden en Frankrijk, moedigen scholen, overheidsgebouwen en cateringbedrijven nu al aan om biologisch voedsel in te kopen.

Op de komende Sustainable Foods Summit zal worden aangetoond hoe de particuliere sector een belangrijkere rol kan spelen. De groei van de Europese markt voor biologische levensmiddelen in de afgelopen twee decennia is grotendeels te danken aan de particuliere sector, met name de grote levensmiddelenwinkels. Supermarkten genereren in bijna alle Europese landen de meeste verkoop van biologische levensmiddelen. Particuliere detailhandelsmerken van biologische levensmiddelen, zoals Carrefour Bio (Frankrijk), Rewe Bio (Duitsland), AH Biologisch (Nederland), en Ja! Natürlich! (Oostenrijk) zijn goed ingeburgerd en hebben een groot marktaandeel.

Er is ook behoefte aan efficiënte toeleveringsketens van telers tot detailhandelaars. Landbouwers kunnen worden aangemoedigd om over te schakelen op biologische praktijken, maar er moet wel een groeiende markt zijn voor hun biologische producten. De sectoren biologisch vlees en biologische zuivel hebben in het verleden te kampen gehad met overproductie; biologische melk- en vleesproducten gingen naar de markt voor conventionele levensmiddelen omdat de vraag achterbleef bij het aanbod.

De vraag van de consument is een grotere uitdaging. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een kleine groep consumenten het grootste deel van de verkoop van biologische levensmiddelen voor zijn rekening neemt. Hoewel het bewustzijn inzake biologische voeding toeneemt, zijn de meeste Europese consumenten niet bereid de meerprijs te betalen. Het prijsverschil is de grootste belemmering voor een grotere aankoop van biologische producten.

Wil het actieplan voor biologisch voedsel een succes worden, dan moet de EU proberen biologische producten voor iedereen betaalbaar te maken. Biologisch voedsel mag niet worden beperkt tot consumentengroepen met een grote koopkracht. De populariteit van biologische levensmiddelen in landen als Denemarken (12% marktaandeel), Zwitserland (10%) en Oostenrijk (9%) is gedeeltelijk te danken aan het feit dat de retail biologische levensmiddelen betaalbaar heeft gemaakt. De particuliere sector, met name discounters en goedkope detailhandelaren, zijn erin geslaagd biologische voeding te 'democratiseren'.

Ecovia Intelligence gelooft dat het stimuleren van de vraag de sleutel zal zijn tot het succes van het biologische actieplan van de EU. Het aandeel van 25% van de landbouwgrond is mogelijk haalbaar, maar een marktaandeel van 10% (verkoop van biologische levensmiddelen) zou ambitieuzer zijn.

De meest recente gegevens en trends over de Europese markt voor biologische levensmiddelen zullen worden gepresenteerd door Ecovia Intelligence, terwijl de EU meer details zal geven over het biologische actieplan, tijdens de Sustainable Foods Summit die op 8-11 juni online wordt gehouden.

Over de Sustainable Foods Summit
Het doel van de Sustainable Foods Summit is nieuwe horizonnen te verkennen voor eco-labels en duurzaamheid in de voedingsindustrie door belangrijke industriële kwesties te bespreken in een forum op hoog niveau. De Europese virtuele editie vindt plaats van 8 tot 11 juni. Meer informatie is beschikbaar op deze pagina.

Over Ecovia Intelligence
Ecovia Intelligence (voorheen bekend als Organic Monitor) is een gespecialiseerd onderzoeks-, advies- en opleidingsbedrijf dat zich richt op de wereldwijde ethische productindustrieën. Sinds 2001 stimuleren wij duurzame ontwikkeling via onze dienstenportfolio: marktonderzoekspublicaties, business & duurzaamheidsconsultancy, technisch onderzoek, seminars & workshops, en duurzaamheidstopconferenties. Voor meer informatie: www.ecoviaint.com. 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven