Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Nederlander geeft veel uit aan plantaardige vleesvervangers"

Nederlanders eten de meeste vleesvervangers van alle Europeanen en besteden ook het meeste geld aan plantaardige vervangers. Dat blijkt uit data van marktonderzoeksbureau Nielsen, die zijn gepubliceerd binnen het Smart Protein project in samenwerking met de organisatie ProVeg International. Hierbij zijn de afgelopen drie jaar de totale supermarktverkopen in 11 Europese landen gevolgd. 

De totale waarde van de Europese vega-markt, op basis van de 11 onderzochte landen, is 3,6 miljard euro. In elk van de elf onderzochte landen werd een toename van de plantaardige consumptie gemeten. In de 11 landen bedroeg de groei 49%.

De grootste afzetmarkt is Duitsland, waar per jaar voor 357 miljoen euro aan vleesvervangers en 635 miljoen euro aan zuivelvervangers worden verkocht. De tweede grootste markt in Europa is het Verenigd Koninkrijk met een jaaromzet van 750 miljoen euro, gevolgd door Spanje met 448 miljoen, ItaliĆ« met 425 miljoen, en Frankrijk met 355 miljoen euro. 

Nederlanders geven van alle onderzochte landen het meeste geld uit aan plantaardige vervangers. Ze besteden er jaarlijks gemiddeld 17 euro per persoon aan en eten 870 gram aan vleesvervangers per jaar.

De verkoop van plantaardige alternatieven in Nederlandse supermarkten groeide in de afgelopen twee jaar met 50% tot 291 miljoen euro per jaar. In discountsupermarkten was de groei 83%. Discounters hebben een aandeel van 10% in de totale verkoopwaarde.

In Nederland wordt jaarlijks 174 miljoen euro uitgegeven aan plantaardige vleesvervangers, voor 62 miljoen aan alternatieven voor melk en voor 43 miljoen aan producten die yoghurt vervangen. De verkoop van plantaardige alternatieven voor kaas is de afgelopen jaren meer dan verviervoudigd. Er wordt inmiddels voor 4,8 miljoen per jaar van verkocht. 

Bron: ProVeg International

Publicatiedatum: