In het kader van de pandemie is bio-leverancier EPOS met circa zeventig medewerkers in de crisis geraakt. Twee centrale klantengroepen zijn sinds meer dan een jaar vrijwel compleet weggevallen: eerst de hotels en restaurants, dan de 'eventhoreca', waartoe onder andere beurzen, bijeenkomsten, festivals en andere grote evenementen zoals het Oktoberfest tellen. Tijdens de eerste lockdown lag de omzet een tijd lang op minder dan 20% vergeleken bij het voorgaande jaar.
Hardnekkig en in kleine stappen strijdt EPOS terug. "Na de eerste lockdown lag de omzet in oktober weer op 80% van het niveau van het voorgaande jaar. Maar in de tweede lockdown kwam alles weer vrijwel tot stilstand“, vertellen Susanne und Hermann Oswald, die het bedrijf in de afgelopen twintig jaar hebben opgebouwd. Gelukkig heeft het bedrijf een goed netwerk in de branche. De solidariteit van klanten, leveringspartners, bevriende aanbieders van voedselabonnementen en bio-supermarkten helpt ons door deze moeilijke tijd. Want ook al heeft de omzet zich weer tot een niveau van circa 50% van het jaar 2019 gestabiliseerd, veel medewerkers werken nog steeds verkorte werktijden.
Herstart van een start-Up
"We voelen ons soms vijftien jaar teruggeplaatst in de tijd of zoals bij een herstart van een start-upbedrijf.“ De bio-groothandelaar heeft zich helemaal op de handel in verpakkingseenheden voor grote keukens gespecialiseerd. Deze worden door producenten vaak alleen geproduceerd wanneer er voldoende grote hoeveelheden besteld worden. En dat gaat alleen wanneer de gehele keten tot aan de keuken behouden is en functioneert. Dat is momenteel een grote uitdaging, die het team van EPOS dagelijks aangaat.
Voor meer informatie:
EPOS Bio Partner Süd GmbH
Gewerbestraße 12
85652 Pliening / Landsham
+49 (89) 90 90 19-0
[email protected]
www.bio-partner.de