Gezondheidswinkel Biefit maakt gezonde groei door

Je haalt er je ingrediënten voor je vegan pizza, de honingwafels voor bij de koffie, de vitamine D-pillen, de biologisch-dynamische appels en nog veel meer producten die goed voor je zijn. En dat doen steeds méér mensen, die gezondheidswinkel Biefit in Naaldwijk hebben ontdekt. Dat bewust eten geen tijdelijke trend is, merken ondernemers Cindy en Jan van den Bos elke dag.

Als ze na omzwervingen bij een paar makelaarskantoren bij een woningcorporatie komt te werken, merkt Cindy van den Bos dat ‘een corporatie niet helemaal haar wereld is’. Een geluk bij een ongeluk: ze wordt boventallig en krijgt een sabbatical min of meer in de schoot geworpen om zich te bezinnen op haar toekomst. “Ik heb toen ik jonger was als weekendhulp bij Piet en Marja van Vliet gewerkt. Ik wist dat ze bedrijfsopvolgers zochten. Het heeft me altijd al leuk geleken om een gezondheidswinkel te beginnen. Maar ja, dan word je moeder, volgt er gezinsuitbreiding. Het kwam er niet van. Maar toen ik zonder baan kwam te zitten, ben ik er serieus over gaan nadenken.”

Foto: Alfa

Businesscase
Het toeval wil dat echtgenoot Jan ook zoekende is. “Hij werkt in de AGF-sector, maar werd er steeds minder gelukkig van. We zijn een businesscase gaan schrijven om te kijken of het haalbaar en betaalbaar was. Want: komen de klanten nu voor Piet en Marja of komen ze voor de kwaliteit van de winkel?”

Fysiek én online
Vier jaar na de eigenlijke overname weten de twee inmiddels het antwoord wel. Met ondertussen acht medewerkers op de loonlijst is de bedrijfsvoering even gezond als het assortiment. In de winkel aan de gezellige Geestweg in Naaldwijk is alles te koop wat je elke dag nodig hebt - maar dan in gezonde of in een verantwoorde vorm. Niet alleen in de winkel zelf, ook via de webshop. Cindy: “Ik wilde toe naar een combinatie van ‘bricks and clicks’, dus fysiek én online. Maar dat is lastig. Je wilt de uitstraling van de webshop van Albert Heijn, maar je hebt het budget van een buurtwinkel. Daarom werken we voor online samen met Ekoplaza. Zij hebben veel meer slagkracht. En doordat we een soort Ekoplaza-vestiging in het klein zijn, zien we ook weer nieuwe klanten.”

Orthomoleculaire voedingsleer
Zelf heeft ze het niet bij haar makelaarsopleiding gelaten. Omdat de winkel officieel een Drogisterij is, heeft ze haar drogistendiploma behaald. Het vervolg was een orthomoleculaire voedingsleerstudie. Cindy: “Je leert dan welke voedingstoffen welk effect op het lichaam hebben. Ik heb een bepaalde basiskennis, maar ik verwijs ook regelmatig door naar een orthomoleculair therapeut, een natuurgeneeskundig arts of soms ook gewoon de huisarts. Advies staat hoog in het vaandel, maar we blijven natuurlijk wel een winkel.”

Nummer 1: magnesium
Naast verantwoorde dagelijkse boodschappen verkoopt Biefit onder meer glutenvrije en, lactosevrije producten, babyvoeding, natuurlijke cosmetica, homeopathische en fytotherapeutische middelen. Ook de vraag naar voedingssupplementen is nog altijd hoog. “Magnesium staat met stip op nummer 1. Dat is een mineraal waar mensen snel te weinig van binnenkrijgen. Magnesium draagt bij tot een normale werking van de spieren en vermindering van vermoeidheid.  Ja, maar ik slik al zoveel pillen zeggen klanten dan weleens. Dan leg ik uit: het zijn supplementen, aanvulling op voeding, het begint altijd met gezonde en gevarieerde voeding.”

Appelazijn
Ook de media spelen een grote rol bij de populariteit van bepaalde middelen. “Een paar jaar terug was er ineens veel aandacht voor CBD-olie, zeg maar wietolie. Een deel van de mensen heeft er baat bij, anderen merken er niks van. We hebben een klant die sindsdien haar reumamedicijnen kan laten staan. Ik heb het zelf gebruikt toen ik een hernia had, maar bij mij heeft het niet geholpen. Nu is appelazijn weer een hype. Je hebt dan van die influencers die er veel over schrijven. En dan moet je wel de versie hebben waar het bezinksel in zit.”

Vitamine D
Ook corona heeft effect op het assortiment: “Er is nu veel vraag naar vitamine D, dat bijdraagt aan de werking van het immuunsysteem. En we zien ook klanten die door corona de supermarkt mijden. In plaats van een aantal producten komen die nu al hun boodschappen bij ons halen. Super lief natuurlijk! Al voel ik me er wel een beetje ongemakkelijk bij dat onze winkel ‘gewoon’ open mag zijn. We hebben ook vrienden in Naaldwijk met winkels die nu op hun gat liggen. Daarom zijn we dankbaar dat we open mogen blijven.”

Alfa
Al vanaf de start is Alfa bij het initiatief betrokken. “We hebben veel steun gehad van Alfa bij het schrijven van het businessplan. We hadden echt een sparringpartner. Dat is wel heel luxe geweest, om met Alfa van gedachten te kunnen wisselen. Af en toe dacht je wel van: wat is dat nou weer voor een irritante vraag, maar dan weet je achteraf toch dat Alfa je er terecht mee confronteert. Kees Hendriks is nu onze klantbeheerder. De lijntjes zijn kort, hij is heel toegankelijk. Ook met salarisadministrateur Marloes van Leeuwen die onze salaris- en personeelsadministratie doet. Iedereen heeft zijn of haar eigen kwaliteiten, maar de administratie is niet mijn ding.”

Voor meer informatie: www.biefit.nl

Bron: Alfa


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven