Hoe bevalt de test met shampoo en afwasmiddel uit een tap bij Alnatura Frankfurt?

"Per zak besparen we circa vijftien flessen"

Kasten vol plastic flessen met shampoo, douchegel en massageolie in badkamers of lades vol plastic flessen met afwasmiddel en andere reinigingsmiddelen in de keuken: dat moet tot het verleden horen en de hoeveelheid plastic afval verkleinen. Alnatura test in drie van haar 138 Duitse bio-supermarkten de verkoop van crèmes, vloeibare, en oliehoudende producten zonder verpakkingen. Eén van deze filialen bevindt zich in Frankfurt aan de Südbahnhof.

Alnatura, fotograaf: Bernward Bertram.

Nieuwsgierig bekijkt een klant daar zojuist twee splinternieuwe witte houten kasten met kleine witte pompjes boven inschuifbare metalen vakken. Ze heeft afwasmiddel nodig. "Dat is gaaf", zegt ze. Een beetje oefening is nog nodig. Ze zet een lege fles op de weegschaal, print een etiket voor het flessengewicht, en vult de fles halfvol. Daarna komt de fles weer op de weegschaal en per touchscreen kiest ze wat ze in de fles heeft gevuld. Op de gram nauwkeurig wordt de inhoud berekend. "Het systeem is voor ons allemaal nog erg nieuw", aldus Alnatura-filiaalmanager Agnes Hein.

Sinds kort kan iedereen hier zeven verschillende allesreinigers, afwasmiddelen en wasmiddelen van Sodasan en Sonett heel eenvoudig in een fles vullen. Ofwel in zelf meegebrachte schone fles, of in een recyclebare fles die in verschillende groottes te koop aangeboden wordt. Tegenover dit vulstation kan men ook tien verschillende producten voor de lichaamsverzorging tappen: douchegel, shampoo, verzorgings- en massageolie van Weleda, vloeibare zeep en douchegel van het huismerk Aviana. Het ruikt naar amandel, citroengras, lavendel en ceder in de schappen achterin het filiaal.

Martina Götzmann, de verantwoordelijke voor drogisterijproducten, is trots op het nieuwe assortiment. Ze toont de klanten desinfectiemiddel dat ze voor en na het tappen kunnen gebruiken en helpt eveneens bij het vullen en bij het bedienen van de weegschalen met touchscreen. "De klanten vinden het echt goed dat ze de hoeveelheid kunnen halen die ze willen", vertelt ze. "Gezinnen hebben meer nodig dan singles en dat bespaart niet alleen verpakkingsmateriaal, maar ook plaats in huis."

Filiaalleidster Agnes gebruikt het aanbod zelf. "Ik test graag producten uit en daarvoor heb ik geen grote hoeveelheden nodig", zegt ze. "Ik breng een oud proefmonsterflesje mee, vul dit met iets dat ik wil proberen en beslis dan wat me het beste bevalt. Dat bespaart geld en geeft tegelijkertijd zin in iets nieuws."

Een jonge vrouw heeft wasmiddel nodig en heeft haar eigen fles meegenomen. Met paarse letters staat hier 'wasmiddel lavendel' op. "Cool, dat u dit hier nu aanbiedt", looft ze de beide vrouwen, die reeds sinds de opening van het filiaal in 2009 hier werken. De klant vertelt dat ze veel inkopen doet in verpakkingsvrije winkels. "Nu haal ik gewoon steeds de hoeveelheid wasmiddel en reinigingsmiddel die ik nodig heb. Zonder afval en zonder meer te hoeven betalen."

Het vulstation is gevuld met grote zakken, een plaat zorgt voor gelijkmatige druk. "Per zak besparen we circa vijftien flessen", legt ze uit. "Dat is een flinke hoeveelheid. Twee keer per dag worden alle pompjes gedesinfecteerd en gereinigd. Bovendien vinden er daarnaast ook nog wekelijkse laboratoriumcontroles plaats." Na de testfase moet het aanbod van de onverpakte vloeibare producten naar heel Duitsland worden uitgebreid. "Misschien lukt het ons dat er ooit helemaal geen nieuw plastic meer geproduceerd hoeft te worden en alles onverpakt aangeboden kan worden", besluit Agnes hoopvol.

Bron: www.fr.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven