Het lukt bijen nauwelijks meer om aan voldoende en gevarieerd voedsel te komen. Daarom hebben The Pollinators besloten hen een handje te helpen door 1500 Voedselbanken voor Bijen te openen door heel het land en daarnaast zelfs ook een mobiele voedselbank in te zetten. Op donderdag 22 april, de Nationale Zaaidag, deelden ze bijenvoedsel uit met een elektrisch oranje Volkswagenbusje van KombiSOL bij de biologische boerenmarkt en het stationsplein in Apeldoorn.
Handje helpen
Op de Nationale Zaaidag zijn mensen door heel Nederland gaan zaaien voor belangrijke bestuivende insecten zoals bijen, hommels en vlinders. Die hebben het namelijk moeilijk door eentonigheid in het landschap en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. En dat terwijl ze onmisbaar zijn in onze voedselketen: meer dan 70% van ons voedsel is afhankelijk van de bestuiving door bijen en aanverwante insecten. Hoog tijd om ze een handje te helpen dus.
Mobiele voedselbank
Daarom zijn de ‘voedselbanken voor bijen’ in het leven geroepen. De meer dan 1500 voedselbanken voor bijen werden gerund door particulieren. Iedereen kon hier gratis een zakje biologisch bloemzaad ophalen die allemaal op 22 april Nationale Zaaidag uitgezaaid zijn. Om er nog een schepje bovenop te doen zetten The Pollinators een mobiele voedselbank in. Dit elektrische oranje volkswagenbusje van KombiSOL was op 22 april te vinden biologische boerenmarkt en op het stationsplein in Apeldoorn. Waar ze (coronaproof) bijenvoedsel uitdeelden om mensen te enthousiasmeren mee te doen met de Nationale Zaaidag. De reacties van mensen waren erg positief, de zakjes bloemzaad werden met enthousiasme ontvangen. Na alle zaadjes die zijn gezaaid, staat Apeldoorn straks helemaal in bloei!
De Nationale Zaaidag is in het leven geroepen door de Bijenstichting en Stichting Bijenvrienden. Zij roepen heel Nederland op om te zaaien voor bijen. The Pollinators doen dit jaar weer mee met de campagne 'Voer de bij bij'. In eerdere jaren werden diverse zaaiacties georganiseerd in samenwerking met verschillende bijeninitiatieven. KombiSOL richt zich met hun elektrische Volkswagenbusje op het bevorderen van een inclusieve duurzame samenleving.
De campagne van The Pollinators wordt ondersteund door een 'zaaicoalitie' van verschillende grote en kleine bedrijven: De Bijenkorf, Pukka Herbs, Lush Handmade Cosmetics, PGGM, Lowlander beer, Spaarnelanden NV, Arcadis, Moonen, Triodos Foundation, Wijzonol, Kluswijs, KombiSOL, Dekocay, Bloomon, Green Business Club Zuidas, Guerilla Gardeners, Bijenstichting, Tradin Organic, Ondernemersvereniging Tuinen van West, Synchroon, Nelisse Makelaars, Joline Jolink, Alliander, M van der Spekgroep, Snoek Puur Groen, JCDecaux, Heijmans, Kinfill, Strangelove, Circl Abn Amro, Waterschap AGV, Wolfert van Borselen Tweetalig College, Erasmus Universiteit Rotterdam, Yumeko, Bloemoloog, Felixx, Frisse Blikken, Bright Vibes, Young Colfield, Tuinkeur en Hutspot.