Proef bij Alnatura: Weleda-producten tappen in herbruikbare verpakkingen

In drie filialen van Alnatura zullen de lichaamsverzorgingsproducten van Weleda voor het eerst zonder verpakking verkrijgbaar zijn. Het project loopt naar verwachting tot eind 2021.

In de drie Alnatura Super Natur-winkels in Frankfurt am Main, Karlsruhe en Freiburg zullen de klanten in eerste instantie zelf vier populaire verzorgingsproducten kunnen vullen: Lavendel Ontspannende Verzorgende Olie, Arnica Massage Olie, Vitaliteit - Vitaliserende Douche Duindoorn en Refresh - verfrissende douche Citrus. Naast Weleda is ook Alviana, een merk van Alnatura, onverpakt verkrijgbaar in het station voor onverpakte cosmetica. Klanten kunnen hun eigen containers vullen of geschikte containers in de winkel kopen. Het doel van het proefproject is tegemoet te komen aan de behoeften van klanten die op zoek zijn naar een alternatief voor verpakte cosmetica.

"De CO2-balans is tot 20 keer beter als de lichaamsoliën worden afgevuld in hun eigen herbruikbare verpakkingen en deze steeds opnieuw worden gebruikt", zegt Dr. Stefan Siemer, Hoofd Duurzaamheidsmanagement bij Weleda. Bij de berekening wordt ervan uitgegaan dat de consumenten hun eigen verpakkingen meenemen, bijvoorbeeld een glas dat verschillende keren wordt hergebruikt. 

Uitdaging
Door deel te nemen aan het proefproject wil Weleda ervaring opdoen met zowel vloeibare onverpakte natuurlijke cosmetica als met de haalbaarheid van een onverpakte oplossing. In een persbericht noemt het de Duitse tak van het merk het een bijzondere uitdaging bij onverpakte natuurlijke cosmetica om de stabiliteit en houdbaarheid te waarborgen, zelfs zonder synthetische conserveringsmiddelen. Desondanks voelt Weleda zich verantwoordelijk om ook nieuwe concepten voor een zo duurzaam mogelijk verbruik te testen.

Tot dusver heeft Weleda zijn toevlucht genomen tot verschillende verpakkingsoplossingen van glas, aluminium of plastic, afhankelijk van de eisen die aan het product worden gesteld. Elk materiaal heeft specifieke voor- en nadelen. De nadruk ligt op het product en de bescherming ervan. De verpakking moet bijzonder goed presteren qua conservering en de gevoelige natuurlijke ingrediënten en essentiële oliën op betrouwbare wijze beschermen. Deze aspecten zijn in de test opgenomen. 

Bron: Weleda


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven