Biologische gesneden groenten komen stap voor stap in het schap

Tholen - Gisteren maakte PLUS bekend de omzet van het biologische huismerk te willen verdubbelen, te beginnen bij de AGF-afdeling. Hoe zit het met de ambities van andere supermarkten? In vakblad Primeur deden we vorige maand een rondje langs de supermarktketens en keken we naar het biologisch aanbod in het koelversschap.

Gemak dient de mens. Dat de consument blij wordt van voorgesneden groenten, maaltijdsalades en groentenmixen in allerlei soorten en maten, wordt steeds duidelijker zichtbaar in het koelversschap. Van mix voor soep tot een combinatie van gesneden groenten voor in de oven, het is er allemaal. Hoe zit het eigenlijk met het aandeel van biologische groenten in dit schap? Kiest de bio-klant ook voor gemak of maakt hij liever zelf een mix?

Producten van Florette bij Bio-Planet

Volume
In de verschillende winkelformules van Colruyt Group - Colruyt, OKay, Bio-Planet en Spar Colruyt Group – merkt men dat er vraag is naar meer biologische groenten, ook versneden. Hoewel biologisch bij Colruyt goed zijn weg gevonden heeft in de klassieke groenten en fruit, is er aan gesneden gemaksproducten nog niet veel te vinden. “Wel worden ogen en oren opengehouden voor het potentieel dat biologisch in de toekomst heeft binnen het assortiment van gesneden groenten en fruit,” vertelt Silja de Cock. Er zit een en ander in de pijplijn. Bij de biologische winkelformule Bio-Planet ligt er wel een standaardaanbod gesneden biologische groenten in de rekken. Het gaat dan om sojascheuten, wokmix, soepgroenten, spaghettigroenten, pompoenblokjes en enkele soorten mixen in slasoorten, zoals rucola, jonge sla en rauwkostmix.

Toch is dit assortiment een stuk kleiner dan het scala aan conventionele gesneden groenten bij Colruyt. “Dat komt ten eerste omdat het biologische aanbod in versneden groenten en fruit gewoon veel kleiner is. Het is veel moeilijker om aan het nodige volume te geraken van bepaalde referenties die in conventionele teelt zeer gangbaar zijn,” legt Silja uit. “Ten tweede is de vraag van de Bio-Planet-klanten naar dit soort producten op dit moment nog niet gigantisch groot, maar wel groeiende. Wat meespeelt is dat sommige Bio-Planet klanten liever verpakkingsvrij kopen of toch zo min mogelijk verpakt. Zij geven dus de voorkeur aan het kopen van losse wortels om zelf te raspen in plaats van voorverpakte geraspte wortels. Al merken we dat bij jongere Bio-Planet klanten convenience alsmaar belangrijker wordt.”

Biologische sla, kookgroenten en uien
Biologisch assortiment is volgens Albert Heijn een belangrijk onderdeel van het schap met gesneden groenten. “Waar groenten biologisch beschikbaar zijn en door klanten relevant bevonden worden, hebben wij assortiment beschikbaar. Dit zijn overwegend kookgroenten, sla en uienproducten. In sommige gevallen, zoals de witte en rode kool hebben we zelfs alleen maar de biologische variant in het assortiment,” vertelt Pauline van den Brandhof. “Wij kijken altijd naar mogelijkheden van uitbreiden en nieuwe ontwikkelingen.”

Producten als deze biologische rauwkostsalade van Bio-Planet zullen bij Coop volgen na de introductie van biologische slasoorten, kookgroenten en mixen.

Eerstvolgende introductie voor slasoorten
In het koelversschap van Coop zijn biologische rucola, babyspinazie, gesneden witte kool, geschrapte wortelen en bieten te vinden. Wim van den Burg merkt op dat de markt van biologische groenten qua ontwikkeling achterloopt op die van de conventionele groenten. “Vroeger waren alle groenten onbewerkt. Daarna kwamen de bewerkte groenten en dat heeft zich doorontwikkeld.” Hij verwacht dat de biologische groenten diezelfde ontwikkeling zullen doormaken. De eerstvolgende introducties zullen bij de slasoorten zijn. “Dat is een heel relevante categorie die nu nog onvoldoende is ingevuld. Daarna verwacht ik de kookgroenten en dan de mixen. Pas later zullen de salades en de rauwkost volgen. Zo ging het van origine ook in de andere segmenten.” Het feit dat Coop meer winkels opent in Nederland en met name in de randstad versnelt deze ontwikkeling. “We werken aan een relevant assortiment voor onze groeiende klantgroep,” zegt Wim.

Biologisch steeds belangrijker
“Ook bij Jumbo wordt er continu gekeken naar wat beter en anders kan in het assortiment en dat geldt ook voor de biologische groenten,” vertelt Michiel de Ruijter. “Biologisch wordt immers steeds belangrijker in het assortiment van bewerkte en onbewerkte AGF. Het uitgangspunt van Jumbo is dat we het aanbod in deze biologische categorie willen verruimen en kijken daarbij continu naar de kansen. We hebben momenteel een aantal biologische groenten in ons assortiment als alternatief voor de gemaksgroenten. Denk bijvoorbeeld aan biologische spinazie, boerenkool, veldsla en rucola. Ook de biologische witte kool, rode kool en tuinkers zijn in trek. Dat aanbod kan in de winkels variëren op basis van de wensen van onze klanten. Naast onze biologische groenten, is onze reguliere Nederlandse AGF “On the way to PlanetProof” gecertificeerd. Dus ook in de teelt van onze overige AGF hebben onze telers oog voor natuur, milieu en klimaat.”

Stap voor stap
Bij Carrefour is men in 2019 begonnen met de verkoop van voorgesneden bio-groenten. In 2020 steeg de verkoop niet zo hard. Niet door gebrek aan succes bij de consument. “Dat de verkoop niet hard steeg, was te wijten aan de beschikbaarheid van grondstoffen bij onze leverancier, wat vooral in sla, zoals rucola, 'jeune pousse' en ijsbergsla, speelde, gelinkt met de problemen die werden veroorzaakt door de Covid-19-crisis,” vertelt Aurélie Gerth. “De logistiek heeft veel onder deze crisis geleden en ook de weersomstandigheden speelden een rol.” Volgens Aurélie zal dit nieuwe segment in de toekomst verder ontwikkelen. “Dat zal stap per stap gebeuren en via andere type referenties zoals wokgroenten en soepgroenten.”

De koelversafdeling bij Ekoplaza.

Boerenkool nog altijd favoriet
Bij Ekoplaza is dit segment vanzelfsprekend een stuk gevulder met biologische gesneden groenten. Wokgroenten, gesneden kool en bloemkoolrijst, het is allemaal te vinden bij de biologische supermarkt. Desondanks is de klassieke gesneden boerenkool nog altijd het meest populaire product. “Onze klanten eten graag boerenkool in de winter en er zijn maar weinig mensen die het echt zelf ritsen,” vertelt René Oosting van Udea.

'Hollandse' mix
Ook bij Ekoplaza begon het ooit met klassiekers als rucola, bamigroentenmix en gekookte rode bieten in een vacuümverpakking. Inmiddels is het schap een stuk uitgebreid. Zo is er nu een grotere variatie aan bladgewassen en kwam er onlangs een Hollandse roerbakmix bij. De Hollandse mix verschilt van tijd tot tijd van samenstelling. “Het is een beetje een knipoog naar het woord Hollands. Voor ons betekent het dat de groenten die in de mix zitten uit Nederland komen. Als we hier geen bloemkool beschikbaar hebben, stoppen we andere groenten in de mix.”

De nieuwe bloemkoolrijst van Ekoplaza is aangevuld met bosui en peterselie.

Bloemkoolrijst en courgettespaghetti
Ook nieuw zijn producten die bijdragen aan meer groenten op het bord, zoals de bloemkoolrijst en courgettespaghetti. “Het zijn verschillende redenen waarom klanten dat graag kopen, voor extra vezels of voor het vervangen van koolhydraten. Voor ons is het een mooie manier om producten te verwaarden waar in de winkel geen plek voor is. Denk aan te grote of te kleine bloemkolen. Die kunnen prima weg in de vorm van rijst. We willen dat zoveel mogelijk product dat van de akker komt, op het bord terechtkomt. Natuurlijk kunnen producten, die niet in het schap kunnen, wel als groenbemester dienstdoen of krijgt het functie als veevoer, maar daarvoor is het niet de grond ingegaan. Als ketenpartner nemen we samen met de teler verantwoordelijkheid en helpen we de consument aan wat hij zoekt.”

Gemaksproduct
Udea bouwt binnenkort een nieuwe snijderij in het pand dat de groothandel vorig jaar aankocht. “Dat biedt nieuwe mogelijkheden,” vertelt René. “We gaan in de loop van dit jaar scherp naar ons assortiment kijken. Als je het hebt over een gemaksproduct, moet je er eigenlijk niets meer aan hoeven toe te voegen. Daarom hebben we onze bloemkoolrijst onlangs aangevuld met bosui en peterselie. Zo zijn we met meer producten aan het kijken hoe we het nog gemakkelijker kunnen maken voor de consument.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 35e jaargang van Primeur. Klik hier voor meer informatie over het vakblad AGF Primeur.

Voor meer informatie:

Colruyt Group
www.colruytgroup.com
Albert Heijn
www.ah.nl
Coop
www.coop.nl
Jumbo
www.jumbo.com
Carrefour
www.carrefour.be
Udea
www.udea.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven