Niets van EU-promotiebudget voor Ierse agrifood-producten tussen 2016-2019 aan bio besteed

Nieuwe cijfers van Greenpeace Europe hebben uitgewezen dat niets van de €13,4 mln aan EU-subsidie ter promotie van landbouwproducten tussen 2016 en 2019 door Ierland werd besteed aan biologische producten. 

Ierse organisaties binnen de voedselindustrie, waaronder Bord Bia en de National Dairy Council, ontvingen in de periode van 2016 tot 2019 meer dan €13,4 mln aan EU-subsidie voor het promoten van agrarische producten. Van deze subsidie, die wordt betaald uit het Gemeenschappelijke Landbouwbeleid, werd 78% gebruikt ter promotie van Ierse zuivel en vlees, terwijl slechts 11% werd gebruikt voor Ierse groenten en fruit. Niets van de EU-subsidie werd besteed aan het promoten van biologische Ierse agrifood-producten. 

Het rapport is uiterst kritisch over de manier waarop het EU- promotiebudget wordt gebruikt voor vlees en zuivel in plaats van voor groenten en fruit, waarvan de milieu-impact veel lager is. Greenpeace analyseerde alle EU-bestedingen aan promotionele campagnes voor landbouwproducten tussen 2016 en 2019 en bekeek in detail 146 projecten, die tussen 2018 en 2019 in Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Polen en Spanje werden goedgekeurd. 

Volgens independent.ie stelt de organisatie dat van de totale €776 mln die tussen 2016 en 2020 werd uitgegeven aan de promotie van landbouwproducten in de EU en daarbuiten, €252 mln (32%) uitsluitend werd besteed aan promoten van vlees en zuivel, terwijl €214 mln (28%) werd uitgegeven aan een 'variëteit aan producten' die vrijwel allemaal betrekking hadden op vlees en zuivel. 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven