Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Voorkeur voor partijen in de biologische sector als retailpartners"

'Vitaminekoffie' Cupplement krijgt extra boost dankzij Dragons' Den

Tholen - Cupplement is een biologische koffie met vitamines en superfoods om energiedips tegen te gaan. De Energy/Focus blend bevat de vitamines B1, B2 en B12. Evenals de superfoods Guarana en MCT-olie. De eerstgenoemde zorgt ervoor dat de cafeïne langzamer door het lichaam wordt opgenomen. Slechts een aantal maanden na de start presenteerden Stefan Wateler en Florian Fermin hun concept op 25 maart in Dragons' Den. Dit verliep erg succesvol voor de jonge ondernemers. De 'dragons' begonnen zelfs tegen elkaar op te bieden. Uiteindelijk kozen ze voor het aanbod van Pieter Schoen: een investering van 300.000 euro tegen 30 procent van de aandelen.

Links Stefan en rechts Florian. 

Wat een succesvolle deelname aan dit NPO-programma teweeg kan brengen, werd meteen duidelijk. Florian: "De dag na de uitzending verkochten we 20.000 capsules. Toen moesten we dus een nieuwe voorraad op gaan bouwen. Ook kregen we enorm veel aandacht in de media, erg leuk allemaal."

De uiteindelijke deelname aan het NPO-programma kwam overigens als een verrassing, vertelt Florian. "We werden uitgenodigd om een kwalificatiepitch te houden, maar haalden de uitzending uiteindelijk niet omdat ze al veel andere jonge ondernemers hadden. Balen, totdat we op een vrijdagavond in de Albert Heijn liepen en gebeld werden. Er was een startup uitgevallen wegens Corona. We mochten dus op zondagochtend alsnog onze pitch houden, die zijn we toen snel gaan voorbereiden."

Studentenkamer wordt lab
Stefan en Florian waren tijdens hun studie al druk bezig met Cupplement. Stefan is het afgelopen jaar afgestudeerd aan de opleiding Beleid, Communicatie en Organisatie. Florian is twee maanden geleden afgestudeerd - studie: Communicatie en Beïnvloeding). Omdat ze zelf enorme energiedips kregen wanneer ze tijdens het studeren liters koffie en energiedrank dronken, besloten ze te gaan experimenteren met 'bulletproof coffee'. Dit is een trend uit de VS waarbij je vet aan koffie toevoegt met het idee dat je lichaam de cafeïne dan niet in één keer opneemt. In Nederland bleek dit een gat in de markt, waarop ze besloten zelf cupjes met koffie en MCT-olie te gaan vullen. "En we bedachten vervolgens dat we dan net zo goed nog andere gezonde toevoegingen konden toevoegen."

Ze bouwden een compleet lab op in de studentenkamer. "Huisgenoten en medestudenten lieten we regelmatig onze blends uitproberen." Het was een proces van vallen en opstaan, erkent Florian. "Het was echt een precisiewerk. Wanneer we bijvoorbeeld een milligram teveel van een bepaalde stof in de mix stopten, trok de espressomachine vacuüm. Aanpassen maar weer dus. Dat zijn dingen waar je van tevoren nog geen weet van hebt." Ze kregen van begin af aan erg positieve reacties op het idee achter Cupplement. "Iedereen is heel enthousiast over het concept en we zijn erg verrast hoe welwillend men is om ons verder te helpen."

Biologische koffie een must
De koffiecups worden via de eigen webshop verkocht. Om verdere stappen te kunnen zetten zijn Stefan en Florian op zoek naar retailpartners. "Daarbij gaat de voorkeur naar partijen die in de biologische sector actief zijn." Dat de koffie biologisch moest zijn, stond buiten kijf. "De koffie moest goed zijn en de capsules duurzaam. Dat maakte de biologische herkomst van de koffiebonen tot een must. De koffie is afkomstig van een organisatie in Peru die heel goed met de boeren omgaat. De capsules zijn gemaakt van houtpulp, een mooi duurzaam alternatief."

Toekomstplannen
Wat zijn ze van plan te gaan doen met de investering van 300.000 euro? "Met dit geld kunnen we zoveel mooie stappen gaan zitten. We willen nu zo snel mogelijk doorpakken. We gaan het geld gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe blends, het opzetten van een abonnementsmodel en om de naamsbekendheid te vergroten." De eerste nieuwe blend komt er binnenkort zelfs al aan: "We zijn onder andere bezig met weerstandsblends, waaraan we vitamine C en vitamine D willen toevoegen. Een stagiair onderzoekt momenteel de mogelijkheden en we verwachten deze blend binnen 2 maanden te kunnen introduceren. Onze klanten kunnen dan gaan afwisselen, de ene blend gebruiken voor extra focus in de ochtend en werken aan de weerstand in de middag of avond."

Klik hier om de aflevering van Dragons' Den terug te kijken (vanaf 39:44). 

Voor meer informatie: contact@cupplement.nl en www.cupplement.nl