Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
#1Jaarlanger

Bewustwordingscampagne in strijd tegen kledingverspilling

De mode-industrie is een groot zorgenkind voor het milieu. We kopen te veel kleren en gooien ze te snel weg. Daarom schakelt Ecover, als deel van haar Clean World Revolutie, nu een versnelling hoger in de strijd tegen deze verspilling. Samen met duurzaam lifestyle-influencer en ondernemer Jordy Casteleijn en actrice en presentatrice Victoria Koblenko doet de schoonmaakpionier een oproep om kleding langer te dragen om de ecologische voetafdruk daarvan te verlagen.

Nederland scoort ten opzichte van andere Europese landen relatief goed als het gaat om kledingverspilling. Enkel Frankrijk, Hongarije, Ierland en Polen scoren beter. Toch valt er nog veel winst te behalen. Gemiddeld gooien we maar liefst 6 kg kleding per persoon, per jaar weg. Doordat we zoveel kleding weggooien, maar ook door de manier waarop het geproduceerd wordt, is de kledingindustrie verantwoordelijk voor zo’n 10 procent van de totale CO2-uitstoot, meer dan de uitstoot van alle internationale luchtvaart én het transport over zee bij elkaar opgeteld.

Jordy Casteleijn

De strijd gaat door
Al 40 jaar zet Ecover zich in voor een ‘Clean World Revolutie’. Na succesvolle inspanningen om het gebruik van single use plastic te verminderen en de wegwerpindustrie aan te pakken, richt de schoonmaakpionier sinds vorig jaar haar pijlen ook op kledingverspilling. Dit blijkt hard nodig want in een gemiddelde kleerkast hangen maar liefst 33 ongedragen kledingstukken. Ecover  wil door middel van een nieuwe campagne iedereen ervan bewust maken dat ze door kleding simpelweg langer te gebruiken hun ecologische steentje al kunnen bijdragen. Want door kleding minstens 1 jaar langer te dragen vermindert de impact op afval, CO2 en water al met 20-30%.

Tom Domen, Head Long Term Innovation bij Ecover: “Veel mensen zijn zich niet bewust van de negatieve impact van hun aankoopgedrag en van kledingverspilling. Wij willen dit veranderen en echt het verschil maken. Daarom zetten we vanaf deze week een grootschalige bewustmakingscampagne op en roepen we iedereen op om kleding langer te dragen. Want alleen samen kunnen we die afvalberg laten afnemen.”

Victoria Koblenko

Changemakers
De oproep en campagne #1Jaarlanger wordt ondersteund door bekende changemakers, uit zowel België als Nederland, die de strijd tegen kledingverspilling een warm hart toedragen. Duurzaam lifestyle-influencer en ondernemer Jordy Casteleijn en actrice en presentatrice Victoria Koblenko leggen uit waarom ze hun stem laten horen en geven extra tips om duurzamer met kleding om te gaan. Jordy: ”Hoe ik zelf duurzaam met kleding omga? Ik kijk voornamelijk naar duurzame merken en gebruik mijn kleding langer. Verder probeer ik minder vaak te wassen en niet te drogen. Op deze manier probeer ik zo zorgvuldig mogelijk met mijn kleding om te gaan. Mijn tip tegen kledingverspilling is dan ook: was minder heet en iets minder vaak. Soms heeft je kleding nog geen wasbeurt nodig, dus wacht dan ook even."

Victoria: “Ik vind het ontzettend belangrijk dat we minder verspillen en minder kopen. Wanneer we dan wel wat kopen moet het van hogere kwaliteit zijn, en moeten we proberen er langer mee doen. Dat laatste geldt overigens ook voor de kleding die we al in ons bezit hebben. Sommige kledingstukken in mijn kledingkast hangen er al ruim 15 jaar. De afgelopen vijf jaar koop ik zelf al veel minder kleding dan voorheen. Mijn regel is: er moeten drie kledingstukken weg voordat ik een nieuw kledingstuk mag kopen. En ‘weg’ doen betekent niet dat het in een zak verdwijnt, maar dat ik het weggeef aan iemand die het goed kan gebruiken of verkoop via speciale platforms en vintage sites. We moeten met z’n allen het aantal kledingstukken dat we zomaar weggooien sterk terugdringen."

Voor meer informatie:
Ecover
[email protected]
www.ecover.com

Publicatiedatum: